2 iunie 2015

„Eseuri“ de Montaigne. Capitolul 10

traducere de Dragoș C. Butuzea


Despre vorbirea promptă sau tardivă

Rezumat: Montaigne distinge între două feluri de vorbire (în public): una promptă, spontană de la natură și una tardivă, ce necesită răgaz pentru pregătiri preliminare. Apoi Montaigne ne vorbește despre stilul său de vorbire, unul mai mult la mâna hazardului, la fel cum sunt și întâlnirile fortuite cu sine însuși.

Nu primirăm toți, harurile toate.(1)

Și cu privire la darul elocvenței, vedem că unii au ușurință și promptitudine, și cum se spune, au cuvintele la ei de la natură (2), încât de fiecare dată ei sunt pregătiți: Alții mai înceți nu spun niciodată nimic dacă nu au ceva elaborat și premeditat. Așa cum doamnelor li se dau reguli de a practica jocurile și exercițiile corpului, în funcție de avantajul prin care sunt mai frumoase. Dacă eu aș avea de sfătuit între aceste două avantaje diferite ale elocvenței, din care în secolul nostru se pare că predicatorii și avocații își fac principala profesie, îmi pare că cel tardiv ar fi mai bun pentru predicator, iar celălalt mai potrivit avocatului:

Pentru că sarcina unuia îi dă atât timp cât i-ar plăcea pentru a se pregăti, Și apoi cariera i se petrece pe-un singur fir și fără întrerupere, Acolo unde condițiile [de muncă] ale avocatului îl presează în orice moment să intre-n luptă: Iar răspunsurile imprevizibile ale părții adverse îl împing să iasă din ritm, de unde trebuie imediat s-o ia de la capăt. 

Cât despre întrevederea papei Clement cu regele Francisc la Marsilia(3), s-a întâmplat tocmai pe dos, Că domnul Poyet, om care toată viața lui mâncase la barou, cu o mare reputație, fiind însărcinat să facă discursul către papă, și având timp destul să o pregătească, se zice că a adus-o de la Paris gata făcută, chiar în ziua în care trebuia să fie rostită, papa temându-se să nu i se prezinte vorbe care puteau să ofenseze ambasadorii altor principi, care erau în jurul lui, aduse la cunoștință regelui subiectul care îi părea a fi mai potrivit timpului și locului. Dar din întâmplare, cu totul altul decât cel cu care Domnul Poyet se muncise. Așa încât discursul său rămânea inutil, iar el trebuia să refacă imediat un altul. Dar, simțindu-se incapabil de așa ceva, trebui ca domnul cardinal du Bellay să preia sarcina.

Partea avocatului este mai dificilă decât a predicatorului, Și totuși, părerea mea este că găsim avocați mai acceptabili decât predicatorii. Cel puțin în Franța.

Pare că este mai proprie spiritului o operațiune promptă și bruscă, și mai proprie judecății, una lentă și așezată. Dar acela care rămâne mut de tot, că nu are răgaz să se pregătească, dar și acela căruia răgazul nu-i dă vreun avantaj de a vorbi mai bine sunt două exemple în aceeași măsură de ciudate. Se spune despre Severus Cassius (4) că vorbea mai bine fără să se fi gândit înainte, Că datora mai mult norocului decât eforturilor sale, Că-i venea în folosul lui să fie tulburat când vorbea, Și că adversarii se temeau să-l piște, de teamă ca furia să nu-l facă să-și dubleze elocvența.

Cunosc din experiență această condiție a naturii, ce nu poate suporta o premeditare susținută și laborioasă: Dacă n-o apucă vesel și liber, nu produce nimic care să merite. Spunem despre unele lucrări că put a ulei și a lampă din cauza anumitor durități și asprimi pe care munca le imprimă în cele în care a fost folosită din greu. Dar, dincolo de asta, mai sunt grija de a face lucrul bine, și acea concentrare a sufletului prea strâns și prea încordat în întreprinderea sa, ce-l pune pe roată, îl rupe și-l strânge. La fel cum se întâmplă apei care, prin forța presării date de propria sa abundență și violență, nu poate găsi ieșirea printr-un jgheab deschis.

Și-n această condiție a naturii de care vorbesc, mai există din când în când una. Care cere să fie nu zdruncinată și pișcată de acele pasiuni puternice, ca furia lui Cassius (căci această mișcare ar fi prea aprigă), ci care vrea să fie nu zguduită, ci solicitată: Care vrea să fie ațâțată și trezită de ocaziile străine, prezente și întâmplătoare: Care dacă merge doar singură, nu face decât să lâncezească și să se ofilească: Agitația îi este viață și har.

Nu mă țin deloc bine când e vorba despre a mă avea pe mine însumi și a-mi controla dispoziția. Hazardul are aici mai mult drept decât mine. Ocazia, compania, chiar oscilarea vocii mele trag mai mult de spiritul meu decât mine, când îl caut și nu-l găsesc ca să-l pun la treabă spre folosul meu. Tot așa, cuvintele vorbite valorează mai mult decât cele scrise. Dacă ai putea alege când să nu fie ceva important în joc.

Și mi se mai întâmplă aceasta: Nu mă găsesc acolo unde mă caut: și mă găsesc mai mult dând peste mine decât prin chestionarea judecății mele. Aș fi lansat câteva subtilități în ceea ce scriu. Să fiu bine înțeles: cumplite pentru un altul, profunde pentru mine. Dar să lăsăm toate aceste onestități. Fiecare după puterea sa, cum se zice. Dar le-am pierdut atât de bine că nici n-am mai știut ce-am vrut să zic: și astfel, uneori, un străin le-a descoperit înaintea mea. Iar dac-aș lua briciul cu mine peste tot unde mi se întâmplă, aș suprima totul. Ocazia mi se va oferi altădată mai clar ca la lumina zilei: și mă va face să mă emoționez de ezitarea mea.

________________________
(1) Vers extras dintr-un sonet al lui La Boétie 
(2) Lit. bompres natural (le boute-hors) termen marinăresc 
(3) Întrevederea dintre Papa Clement al VII-lea și Francisc I a avut loc în 1533. 
(4) Titus Cassius Severus (?-32 a.C.) orator, istoric și scriitor satiric, a militat pentru libertatea cuvântului și a fost exilat pentru opiniile sale împotriva guvernării romane pe vremea lui Augustus, Tiberius și Caligula.

capitolul 1 (aici și aici),
capitolul 2 (aici)
capitolul 3 (aici și aici)
capitolul 4 (aici)
capitolul 5 (aici),

capitolul 6 (aici),
capitolul 7 (aici),
capitolul 8 (aici),
capitolul 9 (aici).
























paginile 39-40, corespunzătoare capitolului de mai sus, din facsimilul ediției din 1588, corectat de mâna lui montaigne (numit exemplarul din bordeaux, de aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...