7 iulie 2010

şcoală-şcoală, da' pen'ce?

toată lumea că VAI! N-AU LUAT LICEENII BACU'! ce tragedie! iată cum a ajuns învăţământul azi, pe vremea mea era altfel, toţi luau!
BULL SHIT!

nu doar că pe vremuri luau toţi bacul, dar şi cei care luau licenţa ajungeau prin vreun colţ de românie rataţi până la moarte în vreo fabrică puturoasă şi inutilă.
la fel, azi, tinerii nu iau bacul. şi ce dacă? oricum, chiar dacă-l iau, îl iau degeaba. vor merge mai departe la facultate, vor da banul şi vor termina şi masterul. apoi vor căuta un loc de muncă şi o vor lua de la capăt cu totul. ceea ce au învăţat pân-atunci NU le va folosi la nimic.


de ce?
  1. sistemul educaţional nu are nici un scop declarat. nici o misiune. funcţionează din inerţie, pentru că trebuie.
  2. cei care construiesc programe (au peste 40 de ani) nu au modele viabile PRACTICE, când azi informaţia se schimbă la secundă.
  3. cei care predau muncesc în cercul vicios al unui sistem de stat corupt şi necompetitiv nici măcar la nivel intern.
  4. materiile studiate nu au aplicabilitate practică şi nu formează nici măcar o gândire flexibilă, ci se bazează pe memorare şi pe o gândire sintetică (nu analitică).
  5. universităţile nu au informaţie adaptată iar cadrele didactice sunt depăşite - la nivel de anii '70.
  6. elevii performanţi nu sunt motivaţi decât cu burse internaţionale care îi duc departe.
  7. facultăţile nu ţin cont de cererea pieţei de muncă.
  8. proiectele din cadrul facultăţilor nu încurajează munca în echipă şi studiul, ci frauda şi superficialitatea.
ce trebuie făcut?
să aşteptăm să se schimbe generaţiile. sau să aducem specialişti externi care chiar se pricep. sub beneficiu de inventar, desigur.

18 comentarii:

  1. sunt de acord cu frauda si superficialitatea , cu coruptia( cati profi incompetenti sunt angajati pe pile!), dar un singur raspuns am ca "nu se mai invata": lenea! lipsa valorilor si a modelellor! asta e tot. si hai sa fim seriosi, sunt si profi excelenti( cei trecuti de...40, c'mon, iti trebuie si experienta) si cei "saptezecisti". reforma asta noua si fara cap si fara coada a stricat programa. nu e adevarat ca se incurajeaza memorarea si nu gandirea analitica, hai sa ne uitam si prin occident si sa vedem de ex. ca in franta aia sunt cu 2 ,3 ani in urma informatiilor. acolo nu se incurajeaza decat empirismul dezorganizat, acolo in anii'60, sa zicem, profii certau parintii pt notele proaste ale odraslelor, acum e invers. va recomand filmu' "entre les murs".
    poate sunt retrograda dar cred ca informatia asa bogata cum era( desi acum nu mi se mai pare) inainte de '89 era absolut ok. manualele si lectiile alternative nu duc la nimic bun. si da, acum parintii si copiii sunt stapanii profilor, si nu doar in franta. e usor sa faci supozitii din afara. :)
    sa nu radem dracului de profi mai ales ca acum ne iau o gramada din salarii. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. am uitat: asa si aia care "n-au banu' sa dea" si au picat bacul sau n-au cu ce, ce fac? ai bani, ai parte.
    de unde informatii practice cand cercetarea in romania aproape ca nu exista sau lipseste cu desavarsire?

    RăspundețiȘtergere
  3. Este oarecum așa, mult din ce se cere la școală și ce se învață liminar de către unii NU folosește, ba scuză-mă chiar prostește, dar mai e ceva... stilul acesta mult prea intrinsec pe care cei mai mulți elevi l-au adoptat de ani buni, nu e normal. Sunt convinsă că anul acesta mulți nu au luat Bac-ul pentru că nu deschiseseră o carte, iar pentru asta nu e doar sistemul vinovat ci și faptul că de la an la an tinerii de 16-18 ani merg la școală doar ca să nu stea acasă, peste 80% nu și-au mai muncit materia cenușie din clasa a- IV -a. Trist, dar adevărat, iar generațiile următoare nu promit nici atât.
    Depsre "oamenii" de la catedră nu mai zic nimic, unii mă irită, sincer, prea tare.

    RăspundețiȘtergere
  4. madre de dios, nimeni n-a mai comentat, de-acum nu ma mai grabesc:D

    RăspundețiȘtergere
  5. Nemulţumirile dumneavoastră văd că se îndreaptă mai ales înspre sistemul universitar, deşi carenţele majore par a se manifesta la nivelul celui preuniversitar. Chestiune care este evidenţiată tocmai de bacul de anul acesta.
    Unviersităţile noastre, sigur, nu toate, au făcut niscaiva progrese. Fireşte, mai au multe de pus la punct, dar peisajul descris de dumneavoastră pare excesiv de sumbru. Cadrele didactice depăşite - la nivel de ani 70, sunt o realitate pe cale de dispariţie, iar materiile studiate - bună parte din ele, e drept nu toate - au fost aduse la zi şi se urmăreşte, acolo unde e cazul, să câştige cât mai mult în aplicabilitatea lor practică. Punctual sunt destule probleme şi discrepanţe, însă ele nu covârşesc un progres real şi cât se poate de vizibil. Nu fac apologia universităţilor româneşti, dar nu pot să nu observ succesul "produselor" lor care merg la export, într-o asemenea măsură încât riscăm ca în curând să avem o carenţă de noi medici sau de noi arhitecţi, ca să dau exemple deja consacrate. Iar aceştia par mai degrabă prost asimilaţi şi integraţi pe piaţa muncii de aici - existând în plus şi riscul malformării de către sistemul nostru medical sau de coteriile profesionale nărăvite în rele -, decât că n-ar fi suficient de bine scoliţi în facultate. Dacă ar fi slab pregătiţi şi drept urmare ineficienţi nu şi-ar găsi locul în Occident, ba încă într-un număr tot mai mare, urmând cariere de toată stima.
    În rest, subscriu şi eu observaţiilor lui mewstte, inclusiv celor ce vorbesc de aiurelile învăţământului francez. Iar francezii, la nivel de programe anapoda elaborate de un minister hilar şi debusolat, sunt mici copii pe lângă noi.
    De asemenea, cred şi eu că buba cea mare e lenea adâncă a multora dintre odraslele noastre pe de-o parte, conjugată cu responsabilitatea din ce în ce mai diluată a părinţilor. Părinţii au măcar scuza că mulţi crapă muncind, dar negândind că prioritatea copilului nu e telefonul mobil de fiţe pe care-l cere cu obstinaţie juniorul - c-aşa au toţi din clasă - şi pe care părintele face sacrificii să i-l cumpere, ci pregătirea acestuia pentru viitor.
    Sigur, e doar o simplă exprimare a unei păreri.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am dat upload la pozele cu tine pe profilul meu de yahoo.
    Sper ca nu te superi :)
    Lasa si tu un comentariu
    http://profiles.yahoo.com/mary24/images
    PS. Te poti loga si cu alta adresa daca nu ai yahoo

    RăspundețiȘtergere
  7. cu cine vorbeste radem si glumim?:(

    RăspundețiȘtergere
  8. @Andrei - mersi!

    @mewsette - din pacate, in ceea ce-i priveste pe profi, cei tineri nu sunt pregatiti (nimic nu-i motiveaza sa fie, dar nici n-o fac din vreo chemare), iar cei mai in varsta sunt plicitisiti.
    vizavi de entre les murs, problema era a sistemului "corectitudinii politice si valorice", decat a dascalilor.
    eu spun ca intre profi nu sunt exceptii, dar am cazut in pacatul generalizarii, ca mijloc retoric.

    cat despre informatii practice, e vorba de a gandi putin si de vrea sa transformi teoria in practica. din fericire, lucrez la o companie ROMANEASCA de training care cu asta se ocupa. ii invatam practic pe oameni teorie.(e-adevarat ca nu toti isi permit)

    @Bianca - ai dreptate si despre tineri. dar ce vrei, asa este societatea. si familia. iar daca celula de baza a societatii e putin in spania/italia etc, ce mai vrem?

    @Marina Anton - au am facut un master acum 4 ani si am ramas dezamagit de nivelul cunostintelor impartasite de catre profesori care veneau sa citeasca din compilatii de lucrari straine. varfurile pe care le exportam se datoreaza calitatilor naturale ale acelor tineri, care au gasit UN PROFESOR /familia care sa-i dezvolte.
    lucrez si pe partea de recrutare si nu ma mai orientez demult dupa studii, ci dupa ce stie sa faca. universitatea produce oameni care nu stiu sa FACA nimic, trebuie s-o ia de la capat - evident sunt si exceptii.

    RăspundețiȘtergere
  9. cu riscul de a va supara, imi pareti un pic cam detasat de problema...poate daca ati incerca sa fiti prof pe un salariu de nimic ati intelege. si cred ca n-am vazut acelasi film. dar de ce inversunarea asta din partea dvs. pe 'dascali'? hm. i wish to be nnanny mcphee.
    :((

    RăspundețiȘtergere
  10. @mewsette - pai care e scopul? copiii sau profesorii? profesorii au ajuns profesori ca sa invete pe altii sau sa ia salariu? evident ca nici eu nu accept salariile mici, dar daca nu le convine salariul, isi pot gasi alt serviciu - e vorba aici de o piata de munca. eu am plecat de la un job de functionar la stat, cu venit sigur, pentru un job la privat, in functie de piata.
    problema e oricum, complicata.

    eu de fapt, spuneam ca daca exista un scop clar, celelate probleme se rezolva in vreun fel.

    RăspundețiȘtergere
  11. hm, aveti dreptate...dar sa stiti ca la tara nu exista alternative.( ma refer la giob adica serviciu). problema e ca acei copii nu mai accepta sa fie scop in sine! copiii privesc orice prof cu cunostinte si daruire ca pe un dusman, il privesc cu dispret si dusmanie, de parca ei, copiii s-ar simti jigniti ca trebuie sa invete punct. asta e tot.
    da, da sunt si profi si buni si prosti si elevi la fel, dar situatia de mai sus e geerala: nu se mai invatat! si ma refer la copii. veti rade, dar profii nu mai sunt motivati de copii:) iar parintii vaneaza note. e atat de trist.

    RăspundețiȘtergere
  12. "pai care e scopul? copiii sau profesorii?"

    Pui cam gresit problema.

    Avem un scop si pentru a il atinge avem nevoie de mijloace adecvate.

    Daca scopul tau e o haina buna, de calitate, cumperi o stofa buna si te duci la un croitor bun. Daca insa cumperi o stofa ieftina si te duci cu ea la un croitor ieftin, n-ai de ce sa te miri ca ieftinatatea se reflecta in produsul final.

    "profesorii au ajuns profesori ca sa invete pe altii sau sa ia salariu?"

    Profesorii au ajuns profesori ca sa ia salariu. Doh. La fel si inginerii, programatorii, economistii, avocatii, zidarii, zugravii si in general toti cei ce muncesc, fizic sau intelectual.

    Niciunul dintre acestia, daca ar castiga la loto 1 milion de euro, nu s-ar mai duce a doua zi la munca, decat ca sa lichideze. Deci da, toti muncesc pentru salariu si e normal sa fie asa.

    "evident ca nici eu nu accept salariile mici, dar daca nu le convine salariul, isi pot gasi alt serviciu"

    Pai exact asta se intampla - tocmai asta e una din sursele problemei: e un fel de "selectie naturala" care face ca de regula cei mai capabili si dinamici sa nu mearga/ramana in invatamant.

    Ce as face eu ca sa indrept lucrurile ? In primul rand, as plati profesorii substantial mai bine. In al doilea rand, pe cei care nici in noile conditii nu isi fac treaba bine i-as da afara si in locul lor as angaja altii, noile salarii facand ocupatia mai tentanta. Pentru a putea sustine cheltuielile, as mai micsora nr. de licee - ca sunt destui care trec prin liceu degeaba.

    RăspundețiȘtergere
  13. lol
    asta cu 'i-as plati pe profesori mai bine' e FOR REAL, sau ai vrut sa glumesti?? nu de alta, da vad k le dai 'lectii' celorlalti k nu inteleg cum e treaba... (sigur, dk vbesti la modu ideal, asa ar tbui sa fie... relol)
    2 in cazul unor meserii precum doctor sau profesor, cred (& sper!) k nu banii sa fie singura motivatie - dk e asa, e tragic rau!
    3 povestea cu stofa zici k e parabola zen - nu se-ntelege care e leg. cu intrebarea 'care e scopul?' :)

    RăspundețiȘtergere
  14. sistemul romanesc de invatamant este falimentar pentru ca nimeni nu vrea sa investeasca in el, iar investitia nu se rezuma doar la salarii.
    Este incredibil cat de pregnant e sentimkentul de plafonare intr-o scoala.
    Mie mi se parea foarte aiurea sa spui ca daca vrei cei mai buni specialisti intr-o companie e ok sa-i platesti cujm trebuie, dar cand e vorba de educatie si sanatate e nevoie intai de vocatie. Atata vreme cat un profesor debutant castiga acuma in jur de 6-7 mil, iar un profesor cu 35!!ani vechime are acuma in jur de 12-14!! mil si nesiguranta pensiei tu sa vrei rezultate.

    RăspundețiȘtergere
  15. @Alex Leo Serban: tu cred ca ai scris aici numai ca sa ma contrezi pe mine, ca altfel nu te stiu socialist si partizan al ieftinului.

    Cred ca noi toti stim ca daca vrei calitate, trebuie sa platesti pentru ea, iar daca iti pare rau de bani, atunci faci niste concesii la calitate.

    Daca omul ar fi fost in stare sa munceasca de dragul muncii si nu de dragul banilor atunci comunismul ar fi fost o reusita si nu un dezastru.

    Sigur ca exista exceptii, oameni ca Maica Tereza, cu vocatia sacrificiului, dar astfel de exceptii sunt muuuult prea rare ca sa bazezi un sistem pe ele.

    RăspundețiȘtergere
  16. @bughi mambo rag:
    1 in primul rind nu inteleg dc mi-ai scris numele 'in clar', ti-a luat mai mult timp decit 'als' ;)
    2 reprosurile mele se refereau la pretentiile tale irealiste (k si cum am trai intr-o lume ideala, nu in romanik pusa la pamint de criza de acum...), nicidecum la 'fondul problemei' (unde spui lucruri general-banale)
    3 nu sint partizan al 'ieftinului', ci - cel mult - al plasticului
    4 cu 'socialist' banuiesc k ai incercat o gluma...
    5 n-am spus k ar fi nevoie de 'maici tereze' in educatie (!), ci k exista 2 (doua) domenii - invatamintul & medicina - in care SPER k motivatia nr 1 nu sint banii (dar pot fi motivatia nr 2, 3, 4 etc). e cu totul altceva (& ma-ntreb cit de atent citesti cartile dk tu rastalmacesti 2-3 fraze pe un blog...)
    6 nu, 'contrarea' ta nu figureaza printre hobbyurile mele; ma tem k te rasfeti ;P

    RăspundețiȘtergere
  17. Există un cerc vicios care cuprinde sistemul educaţional, copiii şi tinerii, familia, mentalitatea socială referitor la şcoală, "pen'ce să mă strădui că învăţ", cum spui tu, resursele financiare...şi mă tem că nimic nu se schimbă până când nu are loc o schimbare radicală în cel puţin una din componentele astea...cum cercul este vicios, iar cele mai dependente de celelalte sunt mentalitatea, familia şi tinerii şi copiii, cred că acestea sunt ultimele care au şanse să se schimbe...Iar schimbarea sistemului educaţional în acest context, într-adevăr, nu poate veni din interior...din păcate, n-o să vină nici de-afară...
    De-a dreptul trist şi alarmant!

    Şcoala nu mai e la modă, lecturile nu mai sunt la modă...şi de ce-ar fi dacă se poate răzbate şi fără ele, dacă cele mai multe modele de "succes" oferite de societatea actuală nu au avut la bază instruirea, studiu?! Pe vremuri, dacă nu învăţai, ştiai că nu ai de ales decât munca fizică şi cei mai mulţi găseau o motivaţie în a scăpa de astfel de muncă şi a trăi de pe urma unei activităţi intelectuale, iar mare parte dintre cei care începeau aşa, descopereau pe parcurs şi deliciile educaţiei, ale studiului, ale cunoaşterii...
    Acum, s-au inventat "afacerile"...tre' să fii un pic descurcăreţ, ceva mai mult tupeist şi ai reuşit fără prea multă zbatere neuronală.
    Încă mai sper, că doar speranţa moare ultima, într-o redresare, mai ales când întâlnesc oameni care-şi pun astfel de probleme, care văd în viaţă şi altceva decât bani şi succes câştigate la ghici, dar devin din ce în ce mai pesimistă în a crede că reaşezarea şcolii, a preocupării şi respectului pentru cultură la rangul meritat se va întâmpla curând...

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...