4 iulie 2008

Maeştrii ruşi - pasiunea tatei

Una dintre cele mai tari imagini care îmi vin în minte atunci când mă gândesc la tata, acum când sunt la 225 de km de el, dincolo de cea a lui în uniformă militară, este aceea stând pe balcon într-un şezlong răsfoind admirativ pasionat întotdeauna încântat unul din albumele sale favorite de pictură - fie al lui Ivan Aivazovski, fie al lui Isaac Levitan, doi dintre maeştrii clasici ruşi (pentru albumele astea, tipărite în URSS nu ştiu ce a făcut ca să le aibă, pe vremea lui Ceauşescu erau rarităţi, le-a căutat zeci de ani...).
Sau o altă imagine e aceea în faţa şevaletului lui de pictor amator, lucrând la o reproducere după una din picturile acestora.
Ei bine ieri, într-un anticariat nou de pe Doamnei - lângă Leonidas - am găsit albumul care-i lipsea tatei, al celui de-al treilea muşchetar, Ivan Şişkin. Bineînţeles că m-am grăbit să i-l cumpăr.
Aşa că, în metrou, toată lumea se uita la mine şi se crucea cât de extaziat mă uitam la tablourile maestrului. Şi, ca să vă bucuraţi şi voi, iată câteva mostre.


Şi cum să nu te extaziezi?

5 comentarii:

  1. pictorii ruşi sunt uitaţi mult prea uşor, fiind menţionaţi, cel mai adesea în treacăt, de istoria artei.
    Mie mai îmi plac Repin şi Vrubel. Pe de altă parte, ruţii au participat şi d.p.d.v. programatic în istoria picturii, vezi Kazimir Malevici (suprematism), Larionova (raionism), etc.
    Era un tablou excelent de Aivazovski la Galeriile Naţionale (Al nouălea val, parcă...) dar acum, nu mai e de văzut...

    RăspundețiȘtergere
  2. @sebastian-corn - asa este. daca nu era tata, nu stiam nici de astia. imi place si repin, am ajuns la el prin portretele lui tolstoi, nu si malevici, desi ce-am citit despre el la alain besanson mi-a placut.
    Habar n-am de Vrubel sau Larionova... Merci.

    RăspundețiȘtergere
  3. picturile ca picturile, însă gestul (si 'dedicatia') e mai mult decât emoţionant.

    RăspundețiȘtergere
  4. şi am avut un lapsus când am postat primul comment: Igor Grabar!
    are acest Grabar nişte peisaje - e unul cu nişte mesteceni superbi!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ce surpriza sa mai gasesc pe cineva care scrie despre Isaac Levitan !

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...