18 mai 2009

gay?

aflu de la gramo c-a-nceput gayfest 2009. e şi un proiect cultural, ceea ce e în regulă.

pentru mine, noţiunea importată de gay nu există. pentru că există cea culturală a homoerotismului lui michelangelo, a lui walt witman, a lui goethe, a lui thomas mann şi-a lui gore vidal. există seraphita lui balzac. există invertiţii lui proust. există virginia woolf.

paradele de pe străzi, care atrag din partea celor "normali" îmbrânceli şi insulte, mi se par inutile, scălâmbăielile travestiţilor în public, ridicole.
ofensiva mediatică a oricăror "minoritari" prin care doar îşi afirmă "minoritatea" e pentru mine de neînţeles. la fel ca drepturile fără obligaţii.

iar în ceea ce priveşte schimbarea mentalităţii, aceasta cred că se face prin educaţie, de-a lungul a generaţii. succes!
sursa desenului aici.

45 de comentarii:

  1. Totusi homosexualitatea e mai mult decat o notiune culturala. Nu cred ca pe nea' Ion si familia i-ar afecta cu ceva sa alfe despre inclinatiile lui Oscar Wilde, in schimb ar avea o reactie daca ar fi vorba de vecinu/a de la trei.
    In tari ca Romania negocierile "neextravagante" ar fi egale cu zero, pentru ca a fi gay e inca un subiect tabu. Asa ca parada vine an de an sa scuture un pic opinia publica, un reminder ca n-au plecat nicaieri cu doleantele lor.

    RăspundețiȘtergere
  2. @meropi - foarte bine spus, multumesc. ai completat perfect.
    dar care doleante? casatoria?

    RăspundețiȘtergere
  3. După părerea mea, a spune că noţiunea de gay nu există şi că homoerotismul "cultural" e singurul care ar conta echivalează cu a spune că Holocaustul e un simplu aspect despre care tratează cărţile şi filmele create în jurul acestui subiect. Dar ăsta sunt eu...

    RăspundețiȘtergere
  4. @Dragos: Daca te-ai gindi macar un pic la lunga si violenta istorie de discriminare a 'minoritatilor', ai intelege mai bine rostul unor asemenea actiuni si nu ti s-ar parea doar 'ridicole'.

    Cum ai putea sa ma intelegi pe mine daca pentru tine nu exista decit 'invertitii' din cartile lui Proust?

    D-l Alex Moldovan iti pune o intrebare esentiala :)

    RăspundețiȘtergere
  5. @alex moldovan; @Alexandru - ce am scris e o parere personala, mai mult din punct de vedere cultural/public. am pornit de la presupozitia ca - public - nu exista vreo diferenta intre homosexuali si heterosexuali, diferenta e de ordin privat, iar repet, criteriile mele erau culturale. Intoarcerea la trecutul imbecil - al doilea razboi mondial - mi se pare re-invierea benevola si masochista a unei sensibilitati. Mi se pare mai important sa treci peste, sa te orientezi catre viitor, sa vezi ce faci - creezi, iti faci o viata etc. in loc sa retraiesti istoria. Si mi se pare ca sa negi kitch-ul manifestarilor dupa altfel de criterii decat estetice mi se pare o greseala.

    RăspundețiȘtergere
  6. @alexandru
    Wow! Ce esentiala este intrebarea domnului alex moldovan! Este atat de esentiala incat nici nu mai este necesar sa fie formulata! :P

    RăspundețiȘtergere
  7. "la fel ca drepturile fără obligaţii."

    Adica?

    RăspundețiȘtergere
  8. IAR 'parada gay'?!
    cu travestii aia grotesti & cu tinerii urbani gay-friendly making a statement oh-how-cool-i-am...?
    good grief.

    ce bine k sint la cannes & nu vad 'show'-ul! :)

    RăspundețiȘtergere
  9. @andy - voiam sa spun ca prea traim in dihotomii "absolute", iesim in strada ca minoritari, nu ca cetateni, colegi, copii, parinti etc, la fel cum intotdeauna ne afirmam drepturile, dar niciodata obligatiile. do ut des. purtam in spate incalcarile trecute, tirania - istoria nenorocita, dar nu iesim din ele, dar nu ne inhamam la o treaba pe termen lung, pentru viitor, nu ne asumam nimic. eu nu stiu - as vrea sa ma insel - ca organizatiile "gay" sa fie implicate si in altfel de activitati, adica ce nu presupun problemele lor... numai problemele mele ma intereseaza (ale minoritatii), nu si ale celorlalti (ale majoritatii)...

    RăspundețiȘtergere
  10. OK, Dragoş, spui că - public - nu există vreo diferenţă între homosexuali şi heterosexuali şi că diferenţa ar fi de ordin privat. Ar fi frumos să fie aşa; însă dacă mă plimb cu prietena mea de braţ pe stradă, totul va fi în regulă, pe când dacă mă plimb cu prietenul de braţ risc să primesc o sticlă în cap. Dacă prin "întoarcerea imbecilă la trecut" faci trimitere la antisemitism, printre altele, nu e nevoie să mergem prea departe; ajunge să dai un search pe google - ori printre prieteni şi rude.

    RăspundețiȘtergere
  11. eu nu prea am inteles niciodata cum devine chestiunea asta cu parada si nu-s homofob
    doar kitschofob
    sa le vad iar pe briana si naomi la brat? sau pe idiotii aia de la noua dreapta? nu!!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  12. @alex moldovan - corectie - trecutul era imbecil, nu intoarcerea.
    cei care dau cu sticle, o pot face foarte bine si in capul celor cu prietene si in capul celor singuri.
    oricum, cand in orice film musai sa existe si un personaj "gay" - pe multi nu mai intereseaza cu cine esti de brat... eventual trag un yambet si merg mai departe.

    RăspundețiȘtergere
  13. @Dragoş: Poţi să judeci manifestarea dpdv estetic, dar nu mi se pare un pdv adecvat. De ce n-o iei ca pe o manifestaţie politică, cum şi e, de fapt? Nici mişcările sindicale nu erau frumoase, dar au adus ceva bun, nu? :)Plus că acel kitch e calculat şi asumat - e foarte uşor să-i acuzi de prost gust, toată lumea o face, mai greu e să încerci să vezi un pic mai mult şi mai altfel : )

    Nici presupoziţia ta referitoare la privat-public nu mi se pare adecvată, te rog să mă ierţi. Ar fi uşor dacă am putea trasa o frontieră atît de clară între privat şi public. Corpul şi sexualitatea sînt mize politice, deci publice, nu numai în cazul mişcărilor minorităţilor sexuale, ci şi în cazul feminismului (gîndeşte-te la manifestaţiile pentru dreptul la avort, de pildă) - ”The private is political” din 70 încoace : )

    RăspundețiȘtergere
  14. @Alexandru - mie mi se pare criteriul politic unul inadecvat. iar comparatia cu miscarile sindicale mi se pare total inadecvata, acolo era vorba de nivelul de trai zilnic, de conditii vitale, de munca etc. aici, discriminarile legislative nu mai exista de ceva ani, e un mars pentru...?

    RăspundețiȘtergere
  15. @Alexandru: ma-ntreb cum ar reusi sa schimbe mentalitati prin circ, in romanica totul cade in derizoriu
    ai vazut vreodata imagini?
    iar comparatia cu miscarile sindicale mi se pare un pic fortata

    RăspundețiȘtergere
  16. @dragos c: pentru a fi acceptati de majoritate afirmandu-si diferenta

    RăspundețiȘtergere
  17. oricum, mi se pare ca am intrat in eternul cerc vicios pro sau contra "gay". din pacate, ca tot ce-i romanesc, si acest subiect e departe de a fi luat in serios, sa fie unul cu miez si miza...

    RăspundețiȘtergere
  18. @Dragoş: Dacă criteriul politic ţi se pare inadecvat, o să ne fie greu să găsim un teren comun de discuţie :).

    Ţi se pare că modificările legislative rezolvă totul? Dacă există prevederi legale contra violenţei domestice, înseamnă că nu mai e nicio problemă?

    @Dragoş, Pobby:

    De ce să fie inadecvat să compari mişcarea muncitorească - o mişcare socială de tip clasic - cu mişcările minorităţilor sexuale, care fac parte (alături de feminism, mişcările ecologice) din aşa numitele ”noi mişcări sociale”? Comparaţia e chiar interesantă - putem vedea că ultimele se deosebesc de primele prin mize (privatul devine public), prin structură (sînt mai slab organizate, mai în reţea), prin forme de acţiune - aici voiam să ajung - spectaculare, menite să şocheze opinia publică şi să suscite dezbateri.

    Acuma, Pobby, cît o fi de eficientă parada gay dpdv al schimbării mentalităţilor în România - e altă poveste. Am văzut parade gay aici, în Canada, şi nu pot să zic că e un spectacol care-mi place mult.

    Voiam să spun doar că mi se pare că ne grăbim dacă o vedem ca pe o chestie extravagantă şi de prost gust şi-atît.

    RăspundețiȘtergere
  19. @Alexandru - evident, violenta domestica se rezolva prin plangere legala la politie, din cate stiu. cine-si bate de 2 ori nevasta, o s-o bata si a treia oara...
    mie nu-mi plac "noile miscari sociale" facute de dragul de-a soca si de-a face dezbateri. chiar nu ma intereseaza ce face x cu y in pat, daca femeia z se simte neinteleasa, "nu se mai regaseste" etc. ma socheaza altele, mult mai serioase, mircea ivanescu e ignorat social, in vreme ce lui becali i se plange de mila ca-i la parnaie etc...

    RăspundețiȘtergere
  20. @Dragoş:

    Că ne plac sau nu noile mişcări sociale şi acţiunile lor neconvenţionale, ar fi bine să nu uităm că datorită unei noi mişcări sociale precum feminismul, mamele, soţiile, prietenele noastre au acum nişte drepturi pe care nu le aveau înainte.

    Şi feminismul a şocat pe vremuri, mai şochează şi acum prin unele părţi ale lumii. Şi feminismul a fost şi mai este considerat neserios. A durat ceva pînă cînd dreptul la avort a fost considerat o chestiune importantă, o miză politică. La fel - violenţa domestică a fost recunoscut ca problemă socială importantă doar de curînd şi nu peste tot.

    Problema nu se reduce, cum laşi tu să se înţeleagă, la ”ce face x cu y in pat, daca femeia z se simte neinteleasa, "nu se mai regaseste" etc...” Mi se pare o bagatelizare periculoasă.

    RăspundețiȘtergere
  21. @Dragoş:

    E trist că Mircea Ivănescu e ignorat social, cum zici. E trist că o femeie bruscată de soţ, în public, nu trece întotdeauna drept o chestie chiar condamnabilă. E trist că se întîmplă, în România, atîtea manifestările homofobe şi că sînt bagatelizate.

    Toate astea sînt probleme grave - nu înţeleg cum stabileşti tu, Dragoş, care e cea mai importantă.

    RăspundețiȘtergere
  22. @Alexandru - feminismul de odinioara nu e cel de acum, la fel miscarile pentru drepturile homosexualilor. eu zic ca acum minoritatile au toate drepturile. ma deranjeaza corectitudinea politica ce ameninta si la noi, care-mi atrage atentia ca in cutare piesa de teatru e doar 1 femeie si 3 barbati, deci trebuie modificata, ca daca scriu intr-un text cuvantul tigan sunt rasist (nu mai zic de evreu!)- a se vedea cazul basescu -, ca daca scriu despre kitchul unor parade sunt etichetat ca limitat, intolerant si invechit. ca daca esti profesor esti dat afara daca te scapi si pronunti cuvantul negru (in loc de afro-american) sau tarfa - vezi si filmul "in clasa" - ca daca ies in fundul gol pe strada sunt bagat la zdup (atentat la bunele moravuri), in vreme ce travestitii apar pe la tv si la marsuri in scalambaieli de un grotesc fara rusine. ma deranjeaza o lume pe dos, la care nici subretele si nici proto-militantii homosexuali nu s-au gandit ca se va ajunge. si-ar mai fi...

    RăspundețiȘtergere
  23. Exact! Alexandru a pus degetul pe rană. De ce se reduce aproape întotdeauna chestiunea gay la aspectul sexual mi-e greu să pricep. Ăsta e textul clasic al "tolerantului" în materie şi l-am auzit de nenumărate ori: "Nu mă interesează ce fac ei în pat, atâta vreme cât eu nu văd şi nu ştiu". Or tocmai aici e problema, că ei nu trebuie "toleraţi", ci luaţi firesc, ca atare, şi priviţi aşa cum sunt: oameni, nu monştri. În nici un caz nu le facem noi o favoare "acceptându-i". (Mi s-ar putea răspunde că sexualitatea e pusă tocmai de către ei în faţă în cadrul paradelor atât de discutate. Nu cred că aceia sunt imaginea în oglindă a individului gay).

    RăspundețiȘtergere
  24. @Dragoş - observ că n-ai nici o problemă în a pune semnul de egalitate între travestiţi şi homosexuali. They all look alike, right;)? Mă înşel cumva?
    P.S. Parada de la Rio e OK, căci e "naturală"?

    RăspundețiȘtergere
  25. @alex moldovan: daca vor sa fie luati asa cum sunt- total de acord- sa nu mai incerce sa iasa in evidenta tocmai prin diferenta
    eu nu ma laud, nu marsaluiesc, nu vreau sa afle toata lumea ca-s hetero, sunt hetero si basta
    cat despre cealalta problema...
    nu ma pricep, intreb ca boul ce sunt
    travestitii nu-s homo?

    RăspundețiȘtergere
  26. @alex moldovan - dar chiar nu ma intereseaza ce faci tu in pat si cu cine. pe tine te intereseaza ce fac eu si cu cine?
    si-apoi, care ar fi "imaginea individului gay", dupa tine?
    si - evident - si parada de la rio e un kitsch si prost-gust total.

    RăspundețiȘtergere
  27. eu merg sa trag un pui de somn, am obosit...

    RăspundețiȘtergere
  28. @Pobby: O să-ţi dau, dacă nu te superi, un exemplu clasic din logică: toţi A sunt B nu înseamnă că toţi B sunt A. Adică, da travestiţii sunt homosexuali, dar nu toţi homosexualii sunt travestiţi. Travestiţii sunt o minoritate în cadrul altei minorităţi. Gândeşte la rece: la paradă e vorba de 200 de indivizi care participă în fiecare an. Doar nu îşi închipuie cineva că ei sunt toţi homosexualii din România? Ei sunt în schimb singurii vizibili, ceea ce este o altă poveste.

    RăspundețiȘtergere
  29. @Dragoş:

    Problema discriminării nu e rezolvată automat dînd drepturi minorităţilor. Făceam o analogie cu violenţa conjugală, se pare că n-a fost suficient de clară. O lege nu schimbă automat atitudinile şi comportamentele sociale. De-asta manifestaţiile minorităţilor rămîn justificate şi după ce problema legală e rezolvată.

    Înţeleg că te deranjează excesele corectitudinii politice şi mi se pare o reacţie firească. Dar ar fi greşit să vedem în corectitudinea politică doar absurdităţi şi excese. Corectitudinea politică, chiar şi numai la nivel elementar, de limbaj, a avut efecte pozitive - a diminuat jignirile la adresa celor "diferiţi".

    Ţi se pare că în România s-ar întoarce lumea pe dos de la un pic mai multă corectitudine politică? Mie nu - mi-aduc aminte de la şcoală - apelativul "băi, ţigane" era însoţit de tot felul de ghionturi, îmbrînceli şi alte răutăţi. Nu te deranjează că, în limbajul de toate zilele, femeile sînt reduse, metonimic, la o parte anatomică?

    Cu toate defectele ei, corectitudinea politică nu mi se pare deloc un lux pentru ţara noastră scumpă :)

    RăspundețiȘtergere
  30. lol! Kitsch-ul de la gayparade "calculat si asumat"!!! :))
    Inseamna ca homosexualii (participanti la parade!) stau FOARTE prost cu calculele!

    Din punctul meu de vedere, tot respectul pentru homosexualii care NU merg la parade! (si care chiar se dezic de aceasta manifestare fara sa ascunda faptul ca sunt gay!)

    RăspundețiȘtergere
  31. @Supastar:

    Aveţi dreptate - parada gay e o monstruozitate kitsch şi atît.

    Şi Dragoş are dreptate - ce rost mai au manifestaţiile minorităţilor, cînd au primit deja toate drepturile pe care le-au cerut?

    Ar trebui să se manifeste ca şi cetăţeni, nu doar ca minorităţi (= ghetoizare periculoasă) şi să participe la acţiuni de interes general, ce dacă, în practică, sînt încă nedreptăţiţi, ce dacă nu-s consideraţi egalii majoritarilor?

    Ar trebui să-şi afirme şi obligaţiile, nu numai drepturile - se ştie că minoritarii nu-şi prea respectă obligaţiile civice.

    Şi ca să tranşăm problema, haideţi să reducem chestiunea minorităţilor la o versiune caricaturală a ”corectitudinii politice”.

    RăspundețiȘtergere
  32. @alex moldovan: cum pui tu problema, rezulta k travestitii sunt o minoritate in minoritate de care pana si minoritatii ii e rusine
    ai dreptate, ei sunt cei vizibili
    ca mare iubitor al fimelor lui almodovar, nu am nimic impotriva lor
    numai k exemplarele pe care le-am vazut la parade...
    eu am intrebat dak nu-s tot homo ptr k am observat din partea ta o reticenta fata de travestiti
    @alexandru: mentalitatile nu se schimba prin legi si parade, ci prin educatie

    RăspundețiȘtergere
  33. @Pobby: Am afirmat eu contrariul? :)

    RăspundețiȘtergere
  34. nu, eu doar subliniam ideea ca parada asta se transforma in mascarada, ca nici ei nu-si dau seama cat de rau isi fac singuri, ca nu o lege il determina pe x sa nu gandeasca urat despre celalalt fiindca e diferit
    crede-ma, o spun din experienta

    RăspundețiȘtergere
  35. mulliganoglu19 mai 2009, 13:48

    Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  36. draga dragos,
    ti s-a strecurat (murdar) pe blog un hulliganoglu... nomina odiosa :(

    RăspundețiȘtergere
  37. dragos, banuiesc ca doamnele care manifestau pe strazi in anii '60 (atunci cand feminismul era "veritabil", whatever that means) nu erau top-modele si mostre de elegantza.. isi aruncau la gunoi sutienele, pantofii cu toc, cosmeticele, refuzau sa se epileze, unele or fi fost si urate.. te-ar fi oripilat si ele. mai bine sa nu le vedem, ca ne contrariaza, sa se arate in lume doar cu masca pe care suntem dispusi sa o acceptam noi, ceilalti. sunt nasoale, deci nu au dreptate. sau cum?

    RăspundețiȘtergere
  38. @boladenieve78 - draga bola, pe mine nu ma oripileaza nimic - nici indecenta. am un punct de vedere, vad ca nu e acceptat. ok. cum spuneam si in alta parte, luati-ma asa cum sunt - pana la urma, asta ar fi si mesajul LGBT, de ce nu s-ar aplica tuturor?

    RăspundețiȘtergere
  39. @Dragos C.

    Eu ti l-am acceptat, am inteles ca parada gay ti se pare o uritenie. Ti-am propus un alt punct de vedere, care nu-l exclude pe al tau. Al meu mi se pare mai adecvat, dar accept ca parerea asta e discutabila.

    Nu inteleg de ce te inchizi ermetic la argumentele mele. Nu te clintesti nici macar cu un micron de nuanta de la pozitia de la inceput. Or, dupa mine, asta e scopul unei discutii - sa ne modificam, macar un pic, pozitiile initiale.

    RăspundețiȘtergere
  40. @Alexandru - cred ca discutia s-ar mai "potoli" la o bere... :)

    RăspundețiȘtergere
  41. cred ca parada gay ar fi mult mai productiva si ar avea sanse sa schimbe in bine mentalitatiile populatiei generale daca la ea ar participa homosexuali care ar avea, macar in mare (luat ca grup!) un look cat de cat "normal" si care s-ar comporta "normal". (si, va rog, nu-mi cereti sa definesc normal! n-am pretentia ca pot face asa ceva. ma refer la normalul pe care majoritatea (fie ea cum o fi!) il interpreteaza fiind "normal")

    Ar fi mult mai penetrant (sic!) pentru cei care sunt martori la parada sa constientizeze faptul ca homosexualii nu pot fi identificati dupa nimic altceva decat preferinta sexuala (care nu transpare din comportament sau tinuta!).

    In forma actuala parada face rau si aprofundeaza discriminarea prin rezumarea la stereotipuri pe care omul de rand le interpreteaza negativ (pentru ca nu are nici cea mai mica sansa de a identifica macar partial cu cei de acolo)! si pentru asta sunt de vina doar cei care participa la parada!

    RăspundețiȘtergere
  42. Eu sint 100% de acord cu Caligraf, care vorbeste mult mai nuantat si la obiect despre toata "demonizarea" politica - implicit social - a sexului si a sexualitatii. N-am asistat niciodata la o parada gay - am vaut la tembelizor -, dar mi s-au parut extrem de pitoresti, ingrozitor de nefericiti - nu stiu de ce, dincolo de amuzament si de recunostinta ca ne ofera noua, astora stupizi si previzibili, si alta imagine asupra tolerantei si deschiderii- mi s-a parut zic, ca sufera ei insisi de un mal d'etre aproape incurabil, dar asta e alta discutie.
    Identitatea sexuala si credinta sint optiuni atit de intime, incit nimeni nu ar trebui sa aiba de comentat ceva, orice. Parada gay scoate in strada, la modul propriu, aceasta intimitate care e lezata in sensibilitatea care oricum o insoteste - cine nu e vulnerabil cind isi declara preferintele sexuale, fie ele si megaultrastraight?- si atrage atentia, asa, tipator, duios de grotesc si de kitsch, asupra faptului ca oamenii de acelasi sex care traiesc impreuna sint EXCLUSI, sint lasati pe cont propriu in situatii in care "normalii" de alde Dragos - care by the way, nu e chiar "normal", ca-l critica pe Thomas Mann - e protejat de lege si, sa spunem, daca traieste cu o duduie mai mult de cinci ani si se hotaraste sa se desparta, are dreptul la partaj.
    Pe scurt: mie imi plac si ii sustin si le doresc la cit mai multe parade. Sint luxuriante, kitsch, sint ridicole, sint umane. Mi-as dori sa avem parte si de o parada a prostituatelor de pe centura si mi-as dori si ca oamenii cartii sa iasa in strada mascati in personaje din romanele preferate.

    RăspundețiȘtergere
  43. foarte bun articol via slate:

    http://www.theroot.com/views/where-s-pride-pride-parades

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...