19 iulie 2009

amorul înnobilează

bietul meu chéri... cât e de ciudat să te gândeşti că, pierzând-o tu pe bătrâna ta metresă ofilită, iar eu, pe scandalosul meu amant tânăr, amândoi am pierdut tot ce posedam mai onorabil pe pământ... (p.133)

cam asta e lecţia cărţii, mai precis: o relaţie de dragoste, chiar şi între o cocotă şi un gigolo, înnobilează. ea are 49 de ani, el, 19. amândoi frumoşi. nu prea deştepţi. teribil de focoşi.
fiind nevoie şi de intrigă, el trebuie să se căsătorească, iar ea să plece să-ţi lingă rănile. ceea ce îi turbează pe amândoi, mai ales pe el, imaturul. care-şi părăseşte pentru 3 luni proaspăta soţie, înecându-le în desfrâu şi uitare de sine şi de dragoste.
mai departe nu vă spun. mai e o continuare, sfârşitul lui chéri, şi un film.

mi-a plăcut încercarea autoarei de a surprinde psihologia personajelor prin ipostaze disparate ale acestora, mi-a plăcut că povestea nu are lămuriri auctoriale, colette însăşi sfătuieşte pe o tânără: "
priveşte lung ceea ce-ţi place şi mai lung ceea ce nnu-ţi place. încearcă să fii fidelă primei tale impresii, nu crede în cuvântul rar. nu te obosi să minţi."

nu ştiu ce să zic, parcă mi-a plăcut mai mult când am citit romanul prima dată, unde eram şi eu mai tânăr... şi nu înţeleg insuccesul romanului la noi, deşi prin franţa, după anii 1920 când a fost publicat, a fost socotit chiar scandalos...

poate filmul (şi michelle pfeiffer) îl va aduce puţin în faţă.

sidonie gabrielle colette (foto), chéri, ed. minerva, buc, bpt, 1976, trad. mona rădulescu şi corneliu rădulescu, 169 p.

6 comentarii:

  1. Cam prea multa afectare pentru gustul meu.

    RăspundețiȘtergere
  2. ar fi FOARTE bine sa se intimple asa, n-am citit nimic de colette, dar filmul asta mi-a deschis apetitul...
    cred ca merita redescoperita; din pacate, publicul ro (cel literar) e snob :(

    RăspundețiȘtergere
  3. Dragos, mi-am amintit acum: eu am cumva la tine Marele Gatsby?

    RăspundețiȘtergere
  4. si pe mine m-a indemnat filmul sa citesc colette, sper sa fie si altii pe acelasi gand cu mine,insa multe povesti de dragoste scandaloase in anii 20 nu mai au trecere la public acum;

    RăspundețiȘtergere
  5. @Mircea Popescu - de gustibus...
    @als - da, poate merita descoperita, dar ma tem ca sunt uitati unii si mai si - apropo de snobism. (tre' sa-ti dau cartea)
    @oompa - nu, ti l-am adus mintenas inapoi, ca era ferfenitit... ai in schimb poarta.
    @lemondegala - mda. eu zic ca merita cateva ora din viata cartea colettei.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am imprumutat-o si eu de la institut acum cateva zile, cu intentia de a o citi inainte sa vad filmul. :)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...