12 octombrie 2009

în mintea lui jean-lorin sterian în mintea lui kafka


în weekend-ul ăsta am participat la un experiment colectiv - să locuiesc singur în apartamentul scriitorului jean-lorin sterian (foto) pentru 48 de ore, în timp ce proprietarul e în londra. găzduit într-o clădire veche de lângă cişmigiu, m-am trezit chiar de parcă nu eram în bucureşti, ci într-un oraş străin - se vedea parcul de sus, fanfara şi-arunca notele prin fereastră...

jurnal
după ce m-am familiarizat cu cele două biblioteci - una mare în sufragerie, una mai mică în dormitor - cu bucătăria mică în care abia am găsit o farfurie, am deschis tv-ul. mi-e urâtă singurătatea în loc străin.

îmi plac lucrurile vechi cu care şi-a înzestrat casa. două radiouri din lemn, unul sfâşiat (se vede în poză), altul transformat în suport de dvd-uri. îmi place la nebunie un cufăr vechi, sângeriu, transformat în şifonier. îmi place suportul albastru de perete din bunătărie, cu zeci de mărunţişuri adunate ca-ntr-un buzunar de om distrat. şi-mi place biblioteca, fireşte. cu cărţi pe care-n adolescenţă le găseam şi eu în librării, pe care nu le-am luat, dar pe care le regăsesc aici, fericite c-au găsit cine să le cumpere şi să-mi facă-n ciudă.

descopăr în bibliotecă fragmente de istorie personală - unele cărţi sunt cumpărate din primii bani de la radio sau din plata primei cărţi... descopăr preferinţe livreşti - bioy casares, llosa, kundera, bulgakov, borges, kafka nu mai zic, şi câh! murakami. plus un zarathustra (nietzsche) "folosit".

o fotografie a stăpânului casei cu turban, a stăpânului casei cu două iepuriţe playboy, o carte poştală cu che, un tablou cu nick cave. într-un colţ al bibliotecii, antologiile în care a scris şi cărţile pe care le-a scris.

experiment mental
în vreme ce-aud păsările lărmuind, m-apuc şi citesc o povestire a lui kafka scrisă de jean-lorin sterian (via pierre menard) în volumul scriitorul a ieşit la vânătoare şi mă găsesc brusc în două realităţi ale scriitorului - în cea "reală" a căminului şi-n cea ficţională - şi pătrund astfel puţin în mintea lui iar prin nuvelă în mintea autorului franz cum povestesc amândoi despre artistul foamei la care lumea nu se mai înghesuie să-l admire...

ps. cât despre starshitting, n-am avut de ce protesta :)...

2 comentarii:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...