mie personal nu mi-a placut nici unul, mi se pare cool la fel cum e cool pentru unii mein kampf... ciuma nu mi s-a parut demna de nobel, iar strainul, de cand am recitit roşu şi negru nu mă mai impresionează. de sartre n-am citit decât niscaiva fragmente filozofice care mi s-au părut banale... nu înţeleg voga acestor 2, cum n-o-nţeleg pe cea a lui gide.
@murdoc - iar huysmans şi wilde îmi plac amândoi, nu văd nici o tensiune (în afara celei franceji vs. engleji)
eh, buruieni... iti citez din memorie - k, cik, romanele lui sint k niste masinarii complicate care ar vrea sa zboare dar nu pot. i mean, how lame can that be?? 'metafora' e de clasa a 7-a scoala profesionala :)))
ps nu i-au dat nobelu 'pt ciuma', ci pt toate 3 romanele - &, zic eu, mai ales pt eseurile absolut admirabile (pe care ti le recomand)
@dragos: d'accord. 'tensiunea' [if any] existase doar aici pe blog, intr'o discutie mai veche, am si uitat'o
@sirb: din fericire, both camus & proust au fost cool [macar odata, demult] altfel, necunoscandu'i, n'am discuta azi despre ei, dorindu'ne sa fie more [or less] cool :)
&als: presupun [intuiesc? :)] ca tocmai 'lipsa de gust' genereaza tensiunea respectiva. pe scurt, exista unii care [impreuna cu marcel duchamp de ex] considera 'gustul' [macar de la un punct incolo] inamic, mai degraba decat amic, al artei.
alta diferenta e, desigur, atitudinea fata de politica & social. intr'o epoca [such as ours] cand prestigiul literaturii e cvasinul, poate fi dificil sa intelegem ca, in urma cu doar 50-100 de ani, unii autori au incercat sa'si depaseasca conditia [esentialmente birocratica, burgheza] de scribi [jeez, nabokov! :)] in speranta ca discursul lor va putea influenta, more or less, marea curgere a lucrurilor :)
cat despre 'strong opinions' - ale lui sartre par aproape rezonabile [si, oricum, argumentabile ideologic] pe langa nabokov, care
Thought everything written by James Joyce was completely mediocre except for "Ulysses," which towered above the rest of his ouvre as one of the supreme literary masterpieces of the 20th century. Loved Flaubert and Proust and Chateaubriand, did not like Stendhal (simple and full of cliches) or Balzac (full of absurdities). Loved Tolstoy's "Anna Karenina" (considered it the greatest novel of the 19th century) and "Death of Ivan Illych," hated "Resurrection" and "Kreutzer sonata." Liked Gogol, despised Dostoevsky as a melodramatic mystic (he even once gave a student an F in his course for disagreeing with him). Loathed Conrad and Hemingway, but liked the description of the fish in "Old Man and the Sea" and the short story "Killers." Hated Andre Gide, T.S.Eliot, Faulkner, Thomas Mann and D.H.Lawrence and considered them all frauds. Thought Kafka was great, Orwell mediocre. Despised Camus and Sartre, considered Celine a second rater, but liked H.G.Wells. [etc etc]
@murdoc: pai da, pt k sartre n-avea gust - in orice caz, n-avea bungustul lui nabokov ;P
duchamp tbuie luat 'cum grano salis' (k si nabokov, de altfel :)), ideile/verdictele lui fiind strategice & avind relevanta ATUNCI & ACOLO, deci nu ar tbui 'externalizate'. lucrarea lui duchamp a fost mai ales teoretik, in sensul in care ideile lui au fost mai importante decit 'opera' propriu-zisa (destul de limitata). si oricum, importanta 'revolutiei' duchampiene se vede IN INTERIORUL artei, nu 'in afara' ei! altfel, povestea asta cu 'marea curgere a lucrurilor' & cum ar 'putea' artele sa o 'influenteze' este a load of bullshit: nu doar k nu pot, dar nici nu tbuie - cum credea si nabokov. literatura (sau arta) care vrea sa aiba un impact 'politic & social' este un kkt. cum spunea si 'papa' hemingway (tocmai el!, cine ar fi crezut??): 'dk ai un mesaj de transmis, foloseste posta!' :P
l.e. tocmai opiniile 'argumentate ideologic' - in materie de arta - sint de evitat! nabokov avea judecati de gust, pt k avea de unde (&, oricum, detesta - pe buna dreptate - ideologiile); sartre n-avea de unde, asa k ii dadea cu ideologia inainte... :)
as i said, va aprob: sartre nu avea 'bun gust' [poate nici macar bun simt, lol, de altfel cele doua merg, pare'se, impreuna]. mai mult, spre sfarsitul vietii a renegat, cred, intregul act literar ca pe o fundatura burgheza.
legat de aprecierea judecatilor in context - TOATE [incl by sartre, hemingway etc] cele citate aici sunt in aceasi pozitie. ba chiar cele semnate nabokov - tocmai pt ca se pretind estetice, nonideologice, deci oarecum anistorice - sunt mai putin contextuale decat celelalte.. [in fond bunul gust se vrea, n'est ce pas, un fel de concept transcendent :)]
nu tin sa go on cu disputa asta, deci as incheia [daca sunteti d'accord] cu un compromis acceptabil. sa zicem, monsieur, ca fiecare din aceste doua paradigme o poate explica pe cealalta [fara rest] in proprii sai termeni. respectiv nu e o dilema 'rationala' ci revine, in the end, la optiunile 'de suflet' ale fiecaruia dintre noi.
ps: totusi [ca sa arunc un ultim bolovan in reduta dvs estetica] joseph knecht leaves castalia, if only to die the very next morning
dom'le, m-am suparat : ati comentat doar prostioare despre literatura franceza. se vede ca n-ati "transpirat-o". cum ar fi zis comunsitii,( ca sartre si elita tot lor simpatizau cu)"la munca!". da, sunt cool, ca tot nu-i intelege nimeni cu filosofia lor. si jos manutele de pe gide!:D mie imi plac toti, cu mici exceptii. de malraux, nimic rau( sau bun)?
bof... asta cu 'fundatura burgheza' is so sartre ;) in primul rind k, in cazul lui nabokov, ideea de 'literatura = burghezie' pur & simplu nu se aplik, era el insusi 'ecoeurat' de burghezie & all that it entails... doi: in cazul lui sartre = cind n-ajungi la struguri, zici k sint acri (stiu, pare pedestru, but it boils down to that in the end...) trei: gustul este la fel de 'transcendent' k... moda :P in sensul in care se skimba, nu-i asa, permanent (fenomenologic vbind), dar ramine neskimbat CONCEPTUL (de 'gust', respectiv 'moda'); este evident k velazquez nu l-ar fi 'gustat' pe picasso (bach pe cage/baudelaire pe cummings etc), dar toti acestia - indiferent de 'fluctuatiile' (inerente, istoric vbind) ale gustului - tin de o aceeasi 'paradigma' an/sau trans/istorica a bunului gust in absenta careia anything goes, iar valoarea is flushed down the toilet... ergo: patru: 'sufletu' has nothing to do with it :P 'sufletu' lu cutare poa sa-l traga in jos, inspre kitsch (k asa e 'naturelu lui simtitor'), sa-i sopteask la ureke k bach e 'insuportabil', picasso 'oribil' iar joyce, 'ilizibil'; DAR - din fericire - cum spuneam mai sus: bunul gust este rational. & se caca pe suflet
ps da, knecht moare, dar asta pt k 'lucrarea' jocului cu margele de sticla s-a inkeiat...
observatia apropos de nabokov e interesanta. nu'l cunosc nici pe departe la fel de bine [marturisesc, ma plictiseste, oricat ii admir craftul] dar probabil aveti dreptate, nu e bourgeois. totusi, nu orice nu e bourgeois devine automat admirabil
legat de struguri, c'mon: probabil nici un scriitor nu a atins [vreodata] pozitia lui satre, in termeni de influenta sau recunoastere in timpul vietii. dublata de o aura 'romantica' si orice altceva doriti. a halit toti strugurii disponibili, le p'tit sartre.
legat de 'gust' am presupus numai ca 'estetii' sunt, in genere, mai increzatori in universalitatea valorilor pe care le apara - decat, say, existentialistii. de altfel pozitia 'nonideologica' e, la randul ei, un produs ideologic [like anythin else under the stars :)]
pe knecht.. nu l'am mentionat intamplator. trecand peste faptul ca gide era [incl pt hesse & mann] autorul contemp fundamental, 'lucrarea incheiata' a jocului castalian ar fi, intr'unul din sensuri, literatura.
@alş - da-mi voie să amestec puţin lucrurile: apropo de nabokov, cred că el zicea prin lolita că preţuieşte doar emoţia estetică, asociind pe balzac, mann etc. cu "maculatura" - pentru mine, bunăoară, mann şi balzac nu sunt de prost gust. e-adevărat că acest "bun gust" - în genere - se educă, însă, după mine, nu are de-a face prea mult cu emoţia / "sufletul". ideal ar fi ca cele 2 să coincidă, însă se întâmplă uneori ca unui om cu gust "ulise" să nu-i trezească nici un fior, luxe, calme et volupte.
schimbând perspectiva, nu suport oamenii care aplaudă - reci ca sloiurile - pe bach doar pentru că e bach - în numele bunului gust.
cum bine zice dragul de gombrowicz, dacă o operă de artă nu-mi slujeşte la nimic - producându-mi emoţie, furie, chiar scârbă - nu-i voi sluji niciodată, doar pentru că se potriveşte unui concept de "bun gust". cu alte cuvinte, toate operele eu le împart în două categorii: cele care-mi plac şi cele care nu-mi plac. alt criteriu nu am. :)
'idealul' este k sufletu fiecaruia sa ajunga una cu bunul gust - that's the idea - asta e 'lucrarea castaliana' desavirsita atunci cind se intimpla ASTA, nu-l aplauzi pe bach 'din complezenta', ci din emotie adevarata: sufletu tau a devenit cristalin (= castalian)... deci bunul gust NU inseamna (cum poate se subintelege!) o 'adecvare' oiera la gustul predominant, o decorativa disciplinare de salon - hell, NO! dimpotriva: pt mine, de ex, dada, avangardele etc inseamna bun gust. 'bad painting' = bun gust. kitschul flamboaiant al lui almodovar = bun gust (pt k e asumat). etc deci 'bunul gust' nu e ceea ce crede toata lumea - este un bun gust IN ACORD CU metamorfozele artelor, presupunind: cultura; fler; imaginatie (open-mindedness)...
@dragos: eh, cum spuneam - nu tbuie luat (nici) nabokov decit cum grano salis. excesele lui au totusi sharmul lor - ba kiar, uneori, e interesant sa ai cunostinta de astfel de pareri 'extremiste' ;P @murdoc: sa nu-l supraestimam nici pe musiu jean-sol, d'accord? pt k, uite, e fix ceea ce simt multi, astazi, in leg. cu el: k a fost overrated. nu zic k omu nu era interesant, dar let's face it: azi, e cam passé... singura sa 'actualitate' e k poate fi un model de pr reusit :))
French Intellectuals to be Deployed in Afghanistan to Convince Taliban of Non-Existence of God The clean-up portion of the ground war in Afghanistan heated up yesterday when the Allies revealed plans to airdrop a platoon of crack French existentialist philosophers into the country to destroy the morale of the remaining Taliban zealots by proving the non-existence of God.
Elements from the feared Jean-Paul Sartre Brigade, or 'Black Berets',will be parachuted into the combat zones to spread doubt, despondency and existential anomie among the enemy. Hardened by numerous intellectual battles fought during their long occupation of Paris's Left Bank, their first action will be to establish a number of sidewalk cafes at strategic points near the front lines.
There they will drink coffee and talk animatedly about the absurd nature of life and man's lonely isolation in the universe. They will be accompanied by a number of heartbreakingly beautiful girlfriends who will further spread dismay by sticking their tongues in the philosophers' ears every five minutes and looking remote and unattainable to everyone else.
Their leader, Colonel Marc-Ange Belmondo, spoke yesterday of his confidence in the success of their mission. Sorbonne graduate Belmondo, a very intense and unshaven young man in a black pullover, gesticulated wildly and said, "The Taliban are caught in a logical fallacy of the most ridiculous. There is no God and I can prove it. Take your tongue out of my ear, Juliet, I am talking."
Marc-Ange plans to deliver an impassioned thesis on man's nauseating freedom of action with special reference to the work of Foucault and the films of Alfred Hitchcock.
lol cel mai tare mi-a placut ideea de a 'spread... existential anomie' :))) mda; pare o parodie la godard ('les carabiniers' + 'pierrot le fou' + 'la chinoise' + 'made in usa')
Mi-a placut mult volumul autobiografic, Cuvintele. La fel, volumul despre evrei, o parte din eseistica, s.a..Nu-mi place siguranta sa exasperanta, frizand aroganta. Si nici schizofrenia politica. Totusi, il prefer pe Camus pentru eseuri, pentru Caiete (mai ales pentru ele, deoarece l-am vazut singur, descurajat, chinuindu-se la masa de scris,dubitativ, etc) si pentru simtul politic (suna ca dracu, stiu!). Ah, era sa uit: si pentru fotbal!
da. da' sartre mai mult, imho
RăspundețiȘtergerecamus e, gen, all weepy and stuff..
invers
RăspundețiȘtergerede altfel si 'filmu cu camus' (= al lui malle) e mai bun ;P
monsieur, incep sa intuiesc o tensiune [across centuries]: stendhal-gide-sartre vs flaubert-proust-camus :)
RăspundețiȘtergere[si, ca epifenomen, huysmans vs wilde]
RăspundețiȘtergereOh deary, a doua poza e din Skins ^_^
RăspundețiȘtergereapropos de Camus -> http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2006/apr/12/books.comment
@murdoc: sa intuiti bine! :)
RăspundețiȘtergereNu sunt deloc cool și sper să nici nu devină (din nou, că Sartre obișnuise să fie cool pânăa la îngrețoșare).
RăspundețiȘtergereMie, de exemplu, îmi place să-mi închipui că Albert Camus a scris numai pentru mine. Așa că, să nu-l coolească nimeni.
bine zis!
RăspundețiȘtergereeu pe nea 'sol partre' nu-l mai inghit de cind am citit ce-a zis dspr nabokov... :(
si sa-l preferi pe gide lui proust... ce lipsa de gust, oioioi!
si orcum, in toata viata lui n-a scris cva la fel de tulburator precum 'reflectiile asupra ghilotinei' ale lui camus
si el k el, da tanti simone era si mai varza sarak... ce cuplu ridicol faceau!
eseurile ei au o oaresce 'valoare istorik', da 'literatura' ei... e cva la fel de cumplit k citirea 'literaturii' lu madam hortensia 'a noastra'
mie personal nu mi-a placut nici unul, mi se pare cool la fel cum e cool pentru unii mein kampf... ciuma nu mi s-a parut demna de nobel, iar strainul, de cand am recitit roşu şi negru nu mă mai impresionează.
RăspundețiȘtergerede sartre n-am citit decât niscaiva fragmente filozofice care mi s-au părut banale...
nu înţeleg voga acestor 2, cum n-o-nţeleg pe cea a lui gide.
@murdoc - iar huysmans şi wilde îmi plac amândoi, nu văd nici o tensiune (în afara celei franceji vs. engleji)
@alş - ce-a scris bestia despre nabokov?
eh, buruieni... iti citez din memorie - k, cik, romanele lui sint k niste masinarii complicate care ar vrea sa zboare dar nu pot. i mean, how lame can that be?? 'metafora' e de clasa a 7-a scoala profesionala :)))
RăspundețiȘtergereps nu i-au dat nobelu 'pt ciuma', ci pt toate 3 romanele - &, zic eu, mai ales pt eseurile absolut admirabile (pe care ti le recomand)
@dragos: d'accord. 'tensiunea' [if any] existase doar aici pe blog, intr'o discutie mai veche, am si uitat'o
RăspundețiȘtergere@sirb: din fericire, both camus & proust au fost cool [macar odata, demult] altfel, necunoscandu'i, n'am discuta azi despre ei, dorindu'ne sa fie more [or less] cool :)
&als: presupun [intuiesc? :)] ca tocmai 'lipsa de gust' genereaza tensiunea respectiva. pe scurt, exista unii care [impreuna cu marcel duchamp de ex] considera 'gustul' [macar de la un punct incolo] inamic, mai degraba decat amic, al artei.
alta diferenta e, desigur, atitudinea fata de politica & social. intr'o epoca [such as ours] cand prestigiul literaturii e cvasinul, poate fi dificil sa intelegem ca, in urma cu doar 50-100 de ani, unii autori au incercat sa'si depaseasca conditia [esentialmente birocratica, burgheza] de scribi [jeez, nabokov! :)] in speranta ca discursul lor va putea influenta, more or less, marea curgere a lucrurilor :)
both camus & proust*
RăspundețiȘtergere*& sartre [desi, evident, proust too]
cat despre 'strong opinions' - ale lui sartre par aproape rezonabile [si, oricum, argumentabile ideologic] pe langa nabokov, care
Thought everything written by James Joyce was completely mediocre except for "Ulysses," which towered above the rest of his ouvre as one of the supreme literary masterpieces of the 20th century. Loved Flaubert and Proust and Chateaubriand, did not like Stendhal (simple and full of cliches) or Balzac (full of absurdities). Loved Tolstoy's "Anna Karenina" (considered it the greatest novel of the 19th century) and "Death of Ivan Illych," hated "Resurrection" and "Kreutzer sonata." Liked Gogol, despised Dostoevsky as a melodramatic mystic (he even once gave a student an F in his course for disagreeing with him). Loathed Conrad and Hemingway, but liked the description of the fish in "Old Man and the Sea" and the short story "Killers." Hated Andre Gide, T.S.Eliot, Faulkner, Thomas Mann and D.H.Lawrence and considered them all frauds. Thought Kafka was great, Orwell mediocre. Despised Camus and Sartre, considered Celine a second rater, but liked H.G.Wells. [etc etc]
http://www.amazon.com/Strong-Opinions-Vladimir-Nabokov/dp/0679726098/ref=pd_sim_b_4
@murdoc: pai da, pt k sartre n-avea gust - in orice caz, n-avea bungustul lui nabokov ;P
RăspundețiȘtergereduchamp tbuie luat 'cum grano salis' (k si nabokov, de altfel :)), ideile/verdictele lui fiind strategice & avind relevanta ATUNCI & ACOLO, deci nu ar tbui 'externalizate'. lucrarea lui duchamp a fost mai ales teoretik, in sensul in care ideile lui au fost mai importante decit 'opera' propriu-zisa (destul de limitata).
si oricum, importanta 'revolutiei' duchampiene se vede IN INTERIORUL artei, nu 'in afara' ei!
altfel, povestea asta cu 'marea curgere a lucrurilor' & cum ar 'putea' artele sa o 'influenteze' este a load of bullshit: nu doar k nu pot, dar nici nu tbuie - cum credea si nabokov. literatura (sau arta) care vrea sa aiba un impact 'politic & social' este un kkt.
cum spunea si 'papa' hemingway (tocmai el!, cine ar fi crezut??): 'dk ai un mesaj de transmis, foloseste posta!' :P
l.e. tocmai opiniile 'argumentate ideologic' - in materie de arta - sint de evitat!
RăspundețiȘtergerenabokov avea judecati de gust, pt k avea de unde (&, oricum, detesta - pe buna dreptate - ideologiile); sartre n-avea de unde, asa k ii dadea cu ideologia inainte... :)
as i said, va aprob: sartre nu avea 'bun gust' [poate nici macar bun simt, lol, de altfel cele doua merg, pare'se, impreuna]. mai mult, spre sfarsitul vietii a renegat, cred, intregul act literar ca pe o fundatura burgheza.
RăspundețiȘtergerelegat de aprecierea judecatilor in context - TOATE [incl by sartre, hemingway etc] cele citate aici sunt in aceasi pozitie. ba chiar cele semnate nabokov - tocmai pt ca se pretind estetice, nonideologice, deci oarecum anistorice - sunt mai putin contextuale decat celelalte.. [in fond bunul gust se vrea, n'est ce pas, un fel de concept transcendent :)]
nu tin sa go on cu disputa asta, deci as incheia [daca sunteti d'accord] cu un compromis acceptabil. sa zicem, monsieur, ca fiecare din aceste doua paradigme o poate explica pe cealalta [fara rest] in proprii sai termeni. respectiv nu e o dilema 'rationala' ci revine, in the end, la optiunile 'de suflet' ale fiecaruia dintre noi.
ps: totusi [ca sa arunc un ultim bolovan in reduta dvs estetica] joseph knecht leaves castalia, if only to die the very next morning
dom'le, m-am suparat : ati comentat doar prostioare despre literatura franceza. se vede ca n-ati "transpirat-o". cum ar fi zis comunsitii,( ca sartre si elita tot lor simpatizau cu)"la munca!".
RăspundețiȘtergereda, sunt cool, ca tot nu-i intelege nimeni cu filosofia lor. si jos manutele de pe gide!:D mie imi plac toti, cu mici exceptii. de malraux, nimic rau( sau bun)?
bof... asta cu 'fundatura burgheza' is so sartre ;)
RăspundețiȘtergerein primul rind k, in cazul lui nabokov, ideea de 'literatura = burghezie' pur & simplu nu se aplik, era el insusi 'ecoeurat' de burghezie & all that it entails...
doi: in cazul lui sartre = cind n-ajungi la struguri, zici k sint acri (stiu, pare pedestru, but it boils down to that in the end...)
trei: gustul este la fel de 'transcendent' k... moda :P in sensul in care se skimba, nu-i asa, permanent (fenomenologic vbind), dar ramine neskimbat CONCEPTUL (de 'gust', respectiv 'moda'); este evident k velazquez nu l-ar fi 'gustat' pe picasso (bach pe cage/baudelaire pe cummings etc), dar toti acestia - indiferent de 'fluctuatiile' (inerente, istoric vbind) ale gustului - tin de o aceeasi 'paradigma' an/sau trans/istorica a bunului gust in absenta careia anything goes, iar valoarea is flushed down the toilet... ergo:
patru: 'sufletu' has nothing to do with it :P 'sufletu' lu cutare poa sa-l traga in jos, inspre kitsch (k asa e 'naturelu lui simtitor'), sa-i sopteask la ureke k bach e 'insuportabil', picasso 'oribil' iar joyce, 'ilizibil'; DAR - din fericire - cum spuneam mai sus: bunul gust este rational. & se caca pe suflet
ps da, knecht moare, dar asta pt k 'lucrarea' jocului cu margele de sticla s-a inkeiat...
> asta cu 'fundatura burgheza' is so sartre ;)
RăspundețiȘtergereyup, he's unmatched :)
observatia apropos de nabokov e interesanta. nu'l cunosc nici pe departe la fel de bine [marturisesc, ma plictiseste, oricat ii admir craftul] dar probabil aveti dreptate, nu e bourgeois. totusi, nu orice nu e bourgeois devine automat admirabil
legat de struguri, c'mon: probabil nici un scriitor nu a atins [vreodata] pozitia lui satre, in termeni de influenta sau recunoastere in timpul vietii. dublata de o aura 'romantica' si orice altceva doriti. a halit toti strugurii disponibili, le p'tit sartre.
legat de 'gust' am presupus numai ca 'estetii' sunt, in genere, mai increzatori in universalitatea valorilor pe care le apara - decat, say, existentialistii. de altfel pozitia 'nonideologica' e, la randul ei, un produs ideologic [like anythin else under the stars :)]
pe knecht.. nu l'am mentionat intamplator. trecand peste faptul ca gide era [incl pt hesse & mann] autorul contemp fundamental, 'lucrarea incheiata' a jocului castalian ar fi, intr'unul din sensuri, literatura.
@alş - da-mi voie să amestec puţin lucrurile: apropo de nabokov, cred că el zicea prin lolita că preţuieşte doar emoţia estetică, asociind pe balzac, mann etc. cu "maculatura" - pentru mine, bunăoară, mann şi balzac nu sunt de prost gust. e-adevărat că acest "bun gust" - în genere - se educă, însă, după mine, nu are de-a face prea mult cu emoţia / "sufletul". ideal ar fi ca cele 2 să coincidă, însă se întâmplă uneori ca unui om cu gust "ulise" să nu-i trezească nici un fior, luxe, calme et volupte.
RăspundețiȘtergereschimbând perspectiva, nu suport oamenii care aplaudă - reci ca sloiurile - pe bach doar pentru că e bach - în numele bunului gust.
cum bine zice dragul de gombrowicz, dacă o operă de artă nu-mi slujeşte la nimic - producându-mi emoţie, furie, chiar scârbă - nu-i voi sluji niciodată, doar pentru că se potriveşte unui concept de "bun gust". cu alte cuvinte, toate operele eu le împart în două categorii: cele care-mi plac şi cele care nu-mi plac. alt criteriu nu am. :)
'idealul' este k sufletu fiecaruia sa ajunga una cu bunul gust - that's the idea - asta e 'lucrarea castaliana' desavirsita
RăspundețiȘtergereatunci cind se intimpla ASTA, nu-l aplauzi pe bach 'din complezenta', ci din emotie adevarata: sufletu tau a devenit cristalin (= castalian)...
deci bunul gust NU inseamna (cum poate se subintelege!) o 'adecvare' oiera la gustul predominant, o decorativa disciplinare de salon - hell, NO! dimpotriva: pt mine, de ex, dada, avangardele etc inseamna bun gust. 'bad painting' = bun gust. kitschul flamboaiant al lui almodovar = bun gust (pt k e asumat). etc
deci 'bunul gust' nu e ceea ce crede toata lumea - este un bun gust IN ACORD CU metamorfozele artelor, presupunind: cultura; fler; imaginatie (open-mindedness)...
@dragos: eh, cum spuneam - nu tbuie luat (nici) nabokov decit cum grano salis. excesele lui au totusi sharmul lor - ba kiar, uneori, e interesant sa ai cunostinta de astfel de pareri 'extremiste' ;P
@murdoc: sa nu-l supraestimam nici pe musiu jean-sol, d'accord? pt k, uite, e fix ceea ce simt multi, astazi, in leg. cu el: k a fost overrated. nu zic k omu nu era interesant, dar let's face it: azi, e cam passé... singura sa 'actualitate' e k poate fi un model de pr reusit :))
btw, mi'am amintit un banc vechi
RăspundețiȘtergereSubject: Black Berets sent to Afghanistan
French Intellectuals to be Deployed in Afghanistan to Convince Taliban of Non-Existence of God
The clean-up portion of the ground war in Afghanistan heated up yesterday when the Allies revealed plans to airdrop a platoon of crack French existentialist philosophers into the country to destroy the morale of the remaining Taliban zealots by proving the non-existence of God.
Elements from the feared Jean-Paul Sartre Brigade, or 'Black Berets',will be parachuted into the combat zones to spread doubt, despondency and existential anomie among the enemy. Hardened by numerous intellectual battles fought during their long occupation of Paris's Left Bank, their first action will be to establish a number of sidewalk cafes at strategic points near the front lines.
There they will drink coffee and talk animatedly about the absurd nature of life and man's lonely isolation in the universe. They will be accompanied by a number of heartbreakingly beautiful girlfriends who will further spread dismay by sticking their tongues in the philosophers' ears every five minutes and looking remote and unattainable to everyone else.
Their leader, Colonel Marc-Ange Belmondo, spoke yesterday of his confidence in the success of their mission. Sorbonne graduate Belmondo, a very intense and unshaven young man in a black pullover, gesticulated wildly and said, "The Taliban are caught in a logical fallacy of the most ridiculous. There is no God and I can prove it. Take your tongue out of my ear, Juliet, I am talking."
Marc-Ange plans to deliver an impassioned thesis on man's nauseating freedom of action with special reference to the work of Foucault and the films of Alfred Hitchcock.
lol
RăspundețiȘtergerecel mai tare mi-a placut ideea de a 'spread... existential anomie' :)))
mda; pare o parodie la godard ('les carabiniers' + 'pierrot le fou' + 'la chinoise' + 'made in usa')
Camus da, Sartre inca nu am apucat.
RăspundețiȘtergereEu am văzut până acum în 3 filme diferite cum adolescenţi americani citeau Ulysses :D
RăspundețiȘtergereMi-a placut mult volumul autobiografic, Cuvintele. La fel, volumul despre evrei, o parte din eseistica, s.a..Nu-mi place siguranta sa exasperanta, frizand aroganta. Si nici schizofrenia politica.
RăspundețiȘtergereTotusi, il prefer pe Camus pentru eseuri, pentru Caiete (mai ales pentru ele, deoarece l-am vazut singur, descurajat, chinuindu-se la masa de scris,dubitativ, etc) si pentru simtul politic (suna ca dracu, stiu!). Ah, era sa uit: si pentru fotbal!