credeam că cele mai frumoase cuvinte despre flaubert le-au scris charles baudelaire şi marcel proust, însă cititnd cartea de eseuri a lui mario vargas llosa, m-am răzgândit.
îmi dau seama, terminând cartea - a doua de eseuri llosiene pe care-o citesc (prima, scrisori către un tânăr romancier) - că scriitorii au rămas dintre cei puţini care mai scriu despre lectura aceea inocentă care lasă urme înăuntrul cititorului, care mişcă sufletul şi despre care nu poţi să scrii altfel decât cu emoţie. creatorii au un fler mai bun decât criticii când e vorba de noi talente. (p.33)
dar llosa nu se opreşte aici. continuă cu o altă parte, analiza "ştiinţifică", critică a romanului, apoi cu cea de istorie literară - prin prisma romanelor scrise înainte şi după.
împreună, cartea constituie o declaraţie de dragoste, cu toate faţetele ei, faţă de romanul doamnei bovary şi faţă de flaubert.
evident, cea mai frumoasă partea este prima, istoria personală a cititorului llosa - care regăseşte în bovary elementele căutate în romane: răzvrătirea, violenţa, melodrama şi sexul. care simpatizează cu personajul şi încearcă se regăsească în ea. care e avid de literatura construită în jurul lui flaubert.
eu mă bucur că emma încearcă să trăiască din plin în loc să-şi înăbuşe sentimentele, că n-are nici un scrupul când îşi confundă fundul cu inima şi că poate să creadă că luna există pentru a-i lumina ei alcovul. (p.24) povestea emmei bovary demonstrează că a vrea nu înseamnă a putea, că nu e de ajuns să ai tupeu şi să fii plin de imaginaţie pentru a avea succes în ceea ce-ţi propui. (p.169)
de ce e orgia perpetuă o carte excepţională? pentru că oferă multe perspective asupra unui singur roman, perspective la care eu nu m-am gândit o clipă, perspective ce fac din romanul lui flaubert o operă genială, un adevărat univers literar. ce probabil, încă mai aşteaptă şi alte perspective.
câteva citate de flaubert, din corespondenţă:
- un suflet se măsoară după dimensiunea dorinţelor lui, aşa cum de departe judeci catedralele după înălţimea clopotniţelor. (p.30)
- marile genii se disting prin generalizare şi creaţie. ele rezumă într-un tip uman personalităţi diferite şi aduc în conştiinţa speciei umane personaje noi. (p.30)
- cărţile nu se fac precum copiii, ci ca piramidele, dup[ un proiect dinainte stabilit şi punând blocuri mari, unul peste altul, cheltuind energie, timp şi sudoare. (p.68)
- în scriitor se produce o dedublare constantă, în el coexistă doi oameni: cel ce trăieşte să cel care-l priveşte pe celălalt trăind, cel ce suferă şi cel ce care observă această suferinţă pentru a o folosi. (p.76)
- ca un obiect să devină interesant, e nevoie să-l priveşti îndelung. (p.110)
- din ură pentru realism am scris acest roman. (p.184)
- anormalitatea e la fel de legitimă ca şi regula. (p. 199)
- iată de ce iubesc Arta. pentru că acolo, în lumea ficţiunilor, cel puţin totul e libertate. îţi astâmperi orice poftă, faci ce vrei, deopotrivă rege şi popor, activ şi pasiv, jertfă şi preot. nici o limită; omenirea este pentru tine o paiaţă cu zurgălăi pe care o faci să-şi sune, la sfârşitul frazei, ca un măscărici, clopoţelul din vârful piciorului. (p.198)
mario vargas llosa, orgia perpetuă. flaubert şi "doamna bovary" (la orgía perpetua - flaubert y "madame bovary"), editura all, bucureşti, 2001, traducere de luminiţa voina-răuţ, 200 de pagini
coperta - oribilă! - de stelian stanciu
Citit "Orgia", placut f mult.
RăspundețiȘtergereUn alt exercitiu de admiratie pe care-l recomand este "papagalul lui Flaubert", de Julian Barnes.
Si eu am aflat despre ea tot de la Julian Barnes, prin intermediu cartii "Tour de France"
RăspundețiȘtergereDe atunci caut "Orgia" dar nu-i chip s-o mai aflu, poate pe la anticariate
Dacă tot ai scris citatul despre marile genii, sunt de părere că ele se găsesc în literatura franceză. Sigur, nu e o părere de specialist, de critic, dar mi se pare că literatura se scrie pentru cititori, nu pentru critici ! :D
RăspundețiȘtergere@florin - si mie mi-a placut "papagalul..." citit demult...
RăspundețiȘtergere@catalina - io am luat-o de la ultimul kilipim, dar am vazut-o si la bookfest.
@Zina - io zic si ca genii sunt peste tot - cervantes, goethe, poe...
"[...] geniu, talent, creație, originalitate, inventivitate, ficțiuni ale înfumurării neroade a omului autonom, cînd pentru fixarea poziției omului în cosmos sau dincolo, sînt adecvați termenii: vocație și descoperire." - Petre Țuțea, "Omul - tratat de antropologie creștină", Ed. Timpul, 1992, p.228 .
RăspundețiȘtergereSi Adevarul minciunilor de Llosa este o carte frumoasa, care vorbeste despre alte carti si din care am invatat foarte multe. Datorita acestei carti, l-am citit pe di Lampedusa. Cred ca la ceea ce ai scris tu se potriveste acea spusa a lui Dali, conform careia critica este demna numai de genii.
RăspundețiȘtergereScuze, am vrut să postez un comment la ”Poeziile porno” eminesciene, dar site-ul nu mi l-a luat, așa că fac și eu precum cucul și-l postez aici. Deci:
RăspundețiȘtergereCine-a susținut că Eminescu ar fi avut oarece probleme cu femeile(disfuncții erectile, apelpiseli, fobii și altele)? Simple calomnii, puse în circulație de mentorul ”Junimii”, Titus Livius Maiorescu(sau cu asentimentul acestuia), el însuși un ghem de contradicții și frustrări, dincolo de poza didactică a seninătății olimpiene! Rivalitatea nefericită dintre Critic și Poet, pentru cucerirea soției doctorului Kremnitz, a avut și ea, pesemne, un mare rol funest. Calomniile sunt reluate, infantil, de mentorul ”Sburătorului”,Eugen Lovinescu(”Mite”, ”Bălăuca”), ca un reflex al propriei sale presupuse impotențe(sau sub-potențe, nu neapărat sexuale), rezultate dintr-o fatală obsesie pentru feminitatea intelectivă glacială a Hortensiei Papadat Bengescu. Până la urmă, dreptate are(nu-i așa?) tot Călinescu:”Eminescu era unromân de tip carpatin...”
Dinu D. Nica