30 aprilie 2012

merită să înțelegem arta?

a fost ianugurată o statuie în fața muzeului de istorie. este de vasile gorduz, și pare de un kitsch facil, cu toată interpretarea ei, culeasă de aici. în plus, ceea ce s-a inaugurat la București e o copie în bronz a sculpturii din piatră din academia di romania din roma.


gorduz a eliminat din simbolul romei două personaje: romulus şi remus. ele nu-s acolo. capul lupoaicei, pus în dimensiune reală, în bronz, are o zvâcnitură spre stânga, care generează corpul şarpelui, astfel încât vedem simultan şi lupoaica, şi steagul dacic. șarpele nu este însă întreg, este frânt, iar partea care lipseşte o întâlnim la extrema opusă, pe post de coadă a lupoaicei. avem astfel o dublă posibilitate de citire a elementelor componente: fie ca transfigurare a lupoaicei în steagul dacic, fie invers – a steagului în lupoaica romană. iar poziţia lui traian este nefirească: el nu pare că ţine în mod voluntar lupoaica în braţe. pare că altcineva i-a pus-o în braţe, ca pe o fatalitate – artistul, în cazul de faţă.


dincolo de ce a vrut artistul, din punct de vedere simbolic, afară nu transpare decât o lipitură forțată de două statui clasice: lupoaica, operată de cinci sâni și un traian ce-o pipăie plictisit pe al treilea. 

în afară de ceva curios și ciudat, nu trezește nimic în mintea privitorului. să nu uităm că are un stil clasic, accesibil și celor fără prea multă cultură plastică. aș fi preferat-o de nu știu câte ori pe cea de jos, a lupoaicei, a aceluiași artist.  

să pui o statuie mai puțin reușită într-o grădină e una, dar s-o pui pe calea victoriei dovedește prostie.
în concluzie, alături de țeapa iliesciană și testiculul lui ghilduș, și a statuii lui florin codre cu carol 1 pe un cal ce ridică coada a căcare, calea victoriei s-a mai procopsit c-o urâțenie.

ca peste tot în românia, și în artă, nu trebuie să creezi bine, ci să cunoști pe cine trebuie.

11 comentarii:

  1. interpretarea [chestia cu lupoaica romei=lupul dacic] ma ingrijoreaza chiar mai tare decat aspectul statuii.

    si totusi, e sweet dorinta edililor nostri de a daco-romaniza centrul istoric al capitalei. vezi si pasajul latin etc. totul incepe sa semene cu game of thrones.

    RăspundețiȘtergere
  2. ma rog, nu sunt dragoni. inca.

    RăspundețiȘtergere
  3. ba nu, exista un dragon langa gradina icoanei. unul mic.

    RăspundețiȘtergere
  4. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  5. daca are legatura cu dacii, statuia ar trebui sa reprezinte natiunea. exista curente de idei care incearca sa dovedeasca romanitatea mai degraba prin dacisme.gusturile puterii se reflecta mereu si prin statui...Mi-ar placea sa zambascesc pe o interpretare desucheata, cine i-a pus bre lupoaica in brate barbatului?? :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Luați-l pe David de la Florența și mutați-l la Ierusalim, ani întregi se vor pierde și locul acela nu va putea fi găsit.

    Simplitatea operei de artă constă în locul ei, iar Brâncuși (poate fără să vrea) cu o luciditate primitivă a găsit tot timpul locul, că acesta între timp l-au schimbat alții, nu mai contează.

    Cine aude de marmură pentelică nu știe că este un munte cu numele acesta și că el se ridică deasupra colinelor Athinei, este muntele din care coloanele Parthenon-ului își au originea -și nu numai.

    Traian este la origine hispanic, Dacia se dorea cucerită încă de pe vremea lui Iulius Caesar, anul morții acestuia din urmă a coincis cu anul morții lui Burebista. Împăratul Traian a privit Dacia ca pe o provincie ce trebuie exploatată la maxim, un fel de Roșia Montană -oare de ce?

    Locul și stilul reprezentării nu vine pe dorința tuturor italienilor, urmașilor din peninsulă. Oricum ne-am obișnuit și cu acel Eminescu din fața Ateneului... ce mai contează că un cartof îl privește.

    În schimb de Ovidiu... nimic.

    RăspundețiȘtergere
  7. bineinteles ca exagerez : http://www.artknowledgenews.com/Jeff_Koons_MCA.html

    RăspundețiȘtergere
  8. Dinu D. Nica1 mai 2012, 13:55

    Într-adevăr, după țeapa iliesciană, după testicolul lui Ghilduș și după calul ce ridică coada a căcare (ca să vă citez cu exactitate și mâhnire, căci aveți dreptate), a mai apărut acum, iată, în ton cu una dintre problemele arzătoare ale Capitalei noastre mioritice, și statuia lui Traian (nici o aluzie la președinte) f...te câini!
    Dinu D. Nica

    RăspundețiȘtergere
  9. altfel ar fi stat treaba dacă ar fi fost fântână! şi dacă-n loc de apă, ar fi curs lapte.

    RăspundețiȘtergere
  10. dar de Diamond skull ce parere ai?
    https://www.google.ro/images?hl=ro&q=diamond+skull&btnG=C%C4%83utare+Imagini&gbv=2&biw=1280&bih=886&sei=G_ujT4z5IeqO4gSXrM2SCQ

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...