10 decembrie 2014

despre premiul „augustin frățilă“, de final

aseară, romanul lui matei vișniec, negustorul de începuturi de roman a luat potul de 10 000 de euro. a fost cel coios roman din cele cinci propuse de juriul specialiști - cum scrie pe site - (alex ștefănescu, daniel cristea-enache, tudorel urian).
a fost însă romanul lui vișniec cel mai bun dintre romanele înscrise la premiu?

n-avem de unde ști, căci juriul specialiști a decis altfel. iar dacă anul trecut juriul făcea ca romanul alinei nedelea „să clatine“ canonul literar estetic de pe la noi, ieșind la mustață pe locul al doilea, anul acesta alegerea juriului specialiști, a făcut o selecție dubioasă, ce mie mi-a amintit (fără să cred că ar fi adevărat) de ceea ce spunea daniel cristea-enache, în discursul la prima ediție a premiului, că se întâmplă la concursurile literare de la noi: iese cine trebuie.

eu n-am citit multe din cărțile înscrise (prefer romanele străine de departe), însă romanul soldații lui adrian schiop (impresia video aici) l-am citit și nu m-așteptam defel să lipsească din finală. alți blogări - alina purcarujovi enecosti piștea - au spus că merita și lunetistul lui mălaicu-hondrari, chiar negru și roșu al lui ioan t. morar; de altfel, nemulțumiți, primii doi blogări, în semn de protest, au și părăsit jurizarea.

ca susținător înfocat al acestui premiu, de la prima ediție (din pricina lui am intrat și în gura lui nicolae manolescu), simt că intenția inițială a premiului - de a face cunoscute publicului cele mai bune romane românești - a fost abandonată, așa că drumul meu cu premiul augustin frățilă se desparte.

când juriul spsecialiști spun că ești beat, pleci să te culci.
nu înainte de a citi ce-ți place.

ps. opinia teroristei - participantă pentru prima dată în juriul blogărilor - aici.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...