Spiritul Vienei a devenit o sintagmă notorie - iar pentru naşterea romanului modern, acesta a fost esenţial. Şi mă gândesc la Hermann Broch, Kafka, Robert Musil, Joseph Roth, Elias Canetti, care îmi plac pentru că sunt ultimii mari romancieri care păstrează în acelaşi timp fineţea şi farmecul intelectual izvorât din educaţia greacă şi latină - înlocuite acum cu cursuri de creative writing - în vreme ce se revoltă contra modernităţii absurde.
Modernitate al cărei semn este dispariţia privatului, mai bine spus intruziunea distructivă şi absurdă a publicului - politica cezaro-crăiască, războiul, "bunăstarea" civilizaţiei, ordinea socială învechită. De pildă, prefectul Franz von Trotta nu trăieşte, el îşi face datoria. Viaţa privată nu există, ea-i doar un apendice fragil al slujirii imperiului, adică a împăratului.
Personajele lui Roth nu trăiesc pentru ei, ci în inerţia unei lumi în fărâme. Noi oare nu facem la fel?
Trailerul filmului:
romanul are si momente poetice. roth cuprinde sfera privata a unor personaje cu un delicat si diferentziat simtz pentru "poesia cotidianului". asa cum reiese din scena cu bezirkshauptmann-ul la "tafelspitz" un simbol clasic in arta culinara vieneza . bogatia detaliului la care recurge in acest pasaj ne releva ca "radetzkymarsch" este mai mult decat un roman pentru el . este realitatea cruda si dureroasa - procesul de separare (irevocabil) - de o adevarata "lebenskultur" ( viata culturala ) caracteristica iubitului sau oras .
RăspundețiȘtergeredespre ce carte este vorba. Ca nu ma prinsesi din prima...
RăspundețiȘtergere@silviu - despre marsul lui radetzky.
RăspundețiȘtergereDespre Roth: http://vicuslusorum.wordpress.com/2010/02/07/amurgul-unui-imperiu/
RăspundețiȘtergere