28 septembrie 2007

Îl prefer pe Cehov lui Dostoievski - draft


Acum sunt la a nu ştiu câta recitire a povestirilor lui Cehov. Şi simt din nou ceea ce simt de fiecare dată când parcurg rândurile acestui rus, care a-nceput să scrie povestiri şi schiţe umoristice pentru bani, student sărac la medicină; care a continuat cu povestiri mai serioase, obiective şi necruţătoare ale societăţii; şi care a terminat cu nuvele mistuitoare, despre soarta omului şi a oamenilor de pe această lume, pe care i-a văzut cu ochii săi necruţători de diagnostician. Bisturiul cuvintelor sale taie-n carne vie, vindecând de rău pe fiecare dintre noi, cei care-l citim. Lectura anumitor povestiri încă mă-nfioară, ceea ce Dostoievski nu mi-a dat niciodată. Cehov îmi oferă totul: amuzament şi râs sănătos, când mă simt trist; mă pune pe gânduri, când sunt prea mulţumit de mine; mă cutremură când nu mă aştept.

M-am împotmolit la o selecţie personală a povestirilor, destul de multe şi pe care să le recitesc oricând. Dar mi-e teamă că unele vor fi sărite, şi le voi pierde după aceea. Aşa că le voi mai citi, cât de curând din nou, pe toate...

13 comentarii:

  1. woody allen e mare fan, intotdeauna m'a amuzat kestia asta :)

    anyway, flecarind despre secolu nouaspe, n'ai senzatia k 'rusii' astia rateaza, dintr'un motiv sau altul, tocmai usuratatea esentiala a vietii, acea joi de vivre pe care o simti la stendhal sau kiar flaubert? [pana si acolo unde, k in bovary, finalitatea e deprimanta; or is it, really?]

    RăspundețiȘtergere
  2. @esseintes: nu stiu cum e stendhal, nu-mi amintesc prea multe, dar flaubert tocmai asta ridiculizeaza, usuratatea burgheza a vietii. Or, rusii vor sa descopere ce se ascunde, ce conteaza in spatele spectacolului "mirobolant" in care traiesc - pentru ce si cum.

    RăspundețiȘtergere
  3. in fine, senzatia mea era k flaubert ridiculizeaza mai degraba gravitatea burgheza a vietii.

    sincer, nu prea stiu cehov, da nu ma pot gandi la contrast mai tare decat intre proust si dostoievsky.

    RăspundețiȘtergere
  4. @esseintes - ai dreptate, flaubert ridiculizeaza gravitatea burgheza, formele fara fond, ce n-ascund nimic - ma gandesc la Bouvard si Pecuchet si la pretentiile lor de profunzime.
    In ceea ce priveste diferenta Proust-Dostoievski, daca pe primul il salveaza conflictul crestinism-ateism, pe ultimul il salveaza esteticul.
    Te rog eu sa citesti Cehov, macar Salonul nr.6 care l-a impresionat pana si pe Lenin!

    RăspundețiȘtergere
  5. Erata - Proust e cu esteticul...

    RăspundețiȘtergere
  6. ok, promit sa intru'n salonu 6, zilele astea. lenin is cool, smelly though :)

    nu stiu, da apropos de dosto mereu imi vine'n cap caracterizarea facuta de freud in studiu ala despre paricid:

    'dupa mari stradanii de'a impaca pretentiile institnctuale ale individului cu cerintele comunitatii umane, D ajunge din nou la supunere fata de autoritatea lumeasca si religioasa, la veneratia fata de tzar si dzeul crestin si la nationalismul rusesc marginit. iata o situatie la care spirite mai putin dotate ar fi ajuns fara atata efort'.

    RăspundețiȘtergere
  7. Sorry, but in my opinion, Freud sucks - in literature, at least.

    RăspundețiȘtergere
  8. Decline and Fall of the Freudian Empire? :)

    http://www.amazon.com/Decline-Fall-Freudian-Empire-Eysenck/dp/0765809451

    RăspundețiȘtergere
  9. anyway, in fuckultate am studiat freud la greu, si probabil ai dreptate: psihologic vorbind, freud e depasit. totusi e foarte important sa'l depasim prin teorii POSTfreudiene, nu PREfreudiene, cum fac majoritatea :)

    dintre clasici, de exemplu nietzsche - il pomeneai in alt post - e mult mai actual decat freud, in sensu deconstructiei si'a postmodernitatii.

    RăspundețiȘtergere
  10. si, btw, ur right: mann is da man :) i fuckin love him 2.

    RăspundețiȘtergere
  11. Daca mai spui multe si vad c-avem aceleasi gusturi, mai ca-mi vine sa te invit la o bere... :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Ma bucur ca am dat peste acest post.
    Poti sa propui cateva povestiri de Cehov? Ma intereseaza, strang mai multe pareri, as vrea sa apara pe piata o carte de povestiri din Cehov si bat la cap pe altii pentru treaba asta.

    RăspundețiȘtergere
  13. @silviu - pai salonul nr.6, o poveste banala, logodnica, studentul, femeia cu catelul, astea din ultima perioada. dar sunt mai multe de inceput, umosristice, daca vrei iti pot trimite pe mail mai multe, dar sa-mi dai adresa.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...