recitind zhuang zi, am găsit o formidabilă (și funny) fomulare a anti-raționalității, mai precis a relativității limbajului și a argumentării.
chinezii au gândit asta în sec. iv - iii a.C., iar la noi a trebuit să treacă 2000 de ani, până să apară wittgenstein să ne filozofeze despre asta:
[Într-o dispută], de vreme ce m-ai făcut să discut cu tine și m-ai învins, oare ceea ce spui tu e adevărat și ceea ce spun eu este fals?
Dar dacă eu te înving și tu nu mă învingi, oare ceea ce spun eu este adevărat și ceea ce spui tu este fals?
Oare afirmația unuia este adevărată și a celuilalt falsă?
Oare ambele afirmații sunt adevărate sau false?
Eu și cu tine nu vom putea ști aceasta și atunci un al treilea fără îndoială nu va înțelege nimic. Pe cine să pun să judece?
Dacă pun pe cineva care îți împărtășește gândurile, de vreme ce este așa, cum poate fi el corect?
Dacă pun pe cineva care îmi împărtășește [mie] gândurile, de vreme ce e este așa, cum poate fi el corect?
Dacă pun pe cineva care împărtășește alte gânduri, de vreme ce este altfel decât noi, cum poate fi el corect?
Dacă pun pe cineva care gândește ca noi amândoi, de vreme ce este așa, cum poate fi el corect?
Așa stând lucrurile, cum eu, tu și acela nu putem cunoaște Adevărul, se cuvine oare să așteptăm pe un altul să judece?
zhuangzi, călătorie liberă, cap.2, editura humanitas, buc., 2009, trad. luminița bălan și tatiana segal, pp.69-70
zhuang zi visând că-i fluture (sursa) |
„La noi” nu există. Decât dacă o fi vreun bar fain prin Paris, Chez nous. În fine, eurotaoismul e plictisitor, vezi Sloterdijk, dar ca chestie, nimic nou etc., deci poftim, Gorgias, aceeași perioadă:
RăspundețiȘtergereNothing exists;
Even if something exists, nothing can be known about it; and
Even if something can be known about it, knowledge about it can't be communicated to others.
Even if it can be communicated, it cannot be understood.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorgias#On_the_Non-Existent
cred ca chinezi au cele mai multe si interesante filozofii
RăspundețiȘtergere