şi-am văzut gomorra.
şi nu m-am transformat în stâlp de sare, deşi n-am ştiut să zic mai mult decât mamă, ce film, mamă, ce film, mamă...
o lume în care nu vreau să trăiesc, la care refuz să mă gândesc, să nu cad pradă ghearelor disperării şi să-mi trag un glonţ. pentru că mahalaua noastră nu e mult diferită decât cea a neapolelui, unde colcăie camorra în sânuri de familie, nu una cu ştaif cu care se lupta odinioară cattani, ci una a copiilor care nu se duc la şcoală să înveţe, ci în ruine să tragă cu arme, copii care ucid pe bani şi-şi doresc putere, copii care-şi varsă în propriul trup, otravă.
regizorul m-a rupt în două, planuri apropiate în care nu recunoşteam oameni, ci umbre, corpuri reci, murdare de roşul sângelui, prăfuite de heroină şi îndulcite cu euro, euro, euro... planuri depărtate în care nu recunoşteam cartiere, ci cimitire, o lume pe care nu vreau s-o văd decât în filme. sau în romane sf.
dar care există. printre noi. nu departe. poate în fiecare.
*
scriitorul cărţii după care s-a făcut filmul, roberto saviano, are treizeci de ani şi de la publicare, trăieşte păzit. iată un interviu cu el:
şi nu m-am transformat în stâlp de sare, deşi n-am ştiut să zic mai mult decât mamă, ce film, mamă, ce film, mamă...
o lume în care nu vreau să trăiesc, la care refuz să mă gândesc, să nu cad pradă ghearelor disperării şi să-mi trag un glonţ. pentru că mahalaua noastră nu e mult diferită decât cea a neapolelui, unde colcăie camorra în sânuri de familie, nu una cu ştaif cu care se lupta odinioară cattani, ci una a copiilor care nu se duc la şcoală să înveţe, ci în ruine să tragă cu arme, copii care ucid pe bani şi-şi doresc putere, copii care-şi varsă în propriul trup, otravă.
regizorul m-a rupt în două, planuri apropiate în care nu recunoşteam oameni, ci umbre, corpuri reci, murdare de roşul sângelui, prăfuite de heroină şi îndulcite cu euro, euro, euro... planuri depărtate în care nu recunoşteam cartiere, ci cimitire, o lume pe care nu vreau s-o văd decât în filme. sau în romane sf.
dar care există. printre noi. nu departe. poate în fiecare.
*
scriitorul cărţii după care s-a făcut filmul, roberto saviano, are treizeci de ani şi de la publicare, trăieşte păzit. iată un interviu cu el:
mda... stiu ca sunt intr-o minoritate teribila, dar pe mine nu m-a atins filmul asta aproape deloc.
RăspundețiȘtergereeram pregatit sa fiu marcat de episoadele ilustrate, dar n-a fost sa fie. Am perceput filmul ca fiind atat de rece si de distant incat treaba asta a functionat impotriva lui: n-am vibrat la grozaviile din film la fel cum nu am vibrat cand chuck norris omora vietnamezi pe banda (de bambus!) rulanta. personajele unidimensionale (mai putin croitorul) nu m-au ajutat deloc in privinta asta.
realitatea e foarte sumbra si poate marca pe oricine, dar asta este meritul scrisului de la sfarsitul filmului. nu e ok ca asta sa fi fost "the highlight of the movie"! si pentru mine asa a fost.
pur si simplu n-am vibrat la gomorra. nici n-am plecat/ramas cu nicio intrebare.
Supastar zice: "stiu ca sunt intr-o minoritate teribila, dar pe mine nu m-a atins filmul asta aproape deloc.".
RăspundețiȘtergereEu zic: "Nu esti nici in minoritate, nici teribila". Nici pe mine nu m-a spart. Nu mai mult decat un film documentar mai artistic tratat. Ok, nu e un ciuri-buri, dar nici la nivelul la care a ajuns nu trebuie acceptat. :)
dragos, se pare ca noi, cei carora le-a placut filmul, sintem o minoritate teribila :)
RăspundețiȘtergereparerea mea: http://raulnecesar.wordpress.com/2008/11/17/gomorra/
RăspundețiȘtergerenu stiu dc, atunci cind un film este f realist (vezi si 'moartea dlui laza'), se vbeste dspr 'documentar'...
RăspundețiȘtergererealismul NU este 'documentar', este o reconstructie fictiva a realitatii. 'felia de viata' este INSPIRATA de viata & REINVENTATA!
dupa cum nu inteleg dc, pt a aprecia/admira un film, e nevoie de empatie... aici, empatia ar fi fost absurda: sint personaje pe care nu-ti doresti sa le cunosti - nici macar sa fii in preajma lor! consider k distanta pusa de regizor intre noi & lumea dp ecran este cea JUSTA. e k in 'in cold blood'. sau (pt k e neorealism): este 'hotii de biciclete' din perspectiva bicicletelor :)
mie 'gomorra' mi se pare SINGURUL film dspr mafie care este intr-adevar dspr mafie, nu dspr 'imaginea' ei. e k un desant neorealist in lumea AIA. toate celelalte - oricit de violente - sint infantile...