6 august 2009

istorie personală de coperte faine

vreau să spun despre câţiva graficieni, mai bine zis artişti, care au creat coperţi frumoase. păi nu pot să nu încep cu primul meu roman "serios", cei trei muşchetari, în editura tineretului, mai târziu albatros, o copertă cartonată, cu cotorul aurit într-un model foarte romantic. autorul copertei, ion deak.



urmează apoi clasicii literaturii universale în cadrul editurii pentru literatură universală, cu un dizain fain, cartonată, cu litere aurii - am văzut bibliotecile lui ceauşescu pline cu această colecţie. cartea era tipărită legat, cu supracopertă albă (vezi dedesubt salammbo), sau broşat, cu supracopertă din carton. editura apoi s-a schimbat în univers, la fel aspectul copertei. a apărut vasile socoliuc, cu copertele lui albe, a devenit autorul celor mai multe coperte ale editurii, până la desfiinţarea ei (vezi dedesubt părerile motanului murr).



un alt grafician - după mine, unul dintre cei mai mari - a fost val munteanu, genial ilustrator al cărţilor pentru copii, dar şi dizainer al câtorva colecţii - tot la univers (vz dedesubt Flaubert şi Cehov):



cum spuneam în postul precedent, de-abia după 1989, editorii s-au concentrat pe "estetica" copertelor. unul dintre graficieni este done stan, care ca desenator, mie nu-mi place, dar ca dizainer de copertă, e excelent. a colaborat şi la univers, dar mai ales la editura rao şi paralela 45 (vz dedesubt, bunavestire şi felix krull):



mai sunt coperte faine, îmi plac şi cele simple, ale lui dan stanciu (vz dedesubt, stânga)de la vechea cartea românească, sau ale lui răzvan luscov (vz dedesubt, dreapta) de la nemira, apoi de la humanitas.




cum spunea şi egon, lovitura a dat-o ioana dragomirescu mardare, venită de la meridiane la humanitas, care vreme de vreo 15 ani a însemnat coperta humanitas (acum se pare că e doar colaborator). evident, pe ea a inspirat-o mult gallimard-ul, dar nu numai. este o maestră estetă şi pot spune că a făcut din crearea unei coperte, artă. iată mai jos câteva 4 exemple:




mai nou, la polirom, coperte faine face radu răileanu, mai ales colecţiile cartonate clasicii modernităţii şi cele de opere, scriitori români.



evident, cred c-ar mai fi exemple, poate pe viitor şi despre coperte de carte străină, cum mi-a recomandat cineva. ar mai fi, de asemenea, foarte multe exemple de coperte naşpa, "aşa nu!", dar consider că-mi îmi stric "estetic" blogul, cum am făcut-o aici.

în fine, ştiu că sunt mulţi absolvenţi de artă, talentaţi, dar fără job, care s-ar putea specializa în astfel de activitate. nu ştiu de ce editurile continuă să nu apeleze la ei, măcar de probă, în schimb dau bani unor oameni care nu au talent pentru aşa ceva.

şi acum câteva condiţii ce trebuie să îndeplinească o copertă de carte:

1. să fie în primul rând de bun gust

2. să fie cromatică, să atragă privirea (principiu fundamental în merchandising)

3. să aibă titlul vizibil

4. să fie, cât de cât, memorabilă - de multe ori, când vorbesc despre o carte, o şi văd

5. dacă se poate, să nu fie albă pe margine, să nu se murdărească la manipulare.

6. ...?

vă mulţumesc pentru atenţie. şi mă gândesc deja să fac şi-o comparaţie dintre ediţiile străine şi româneşti ale aceleiaşi cărţi (inspirat odinioară de raul).

17 comentarii:

  1. Ar fi interesanta o comparatie si cu ce se mai intampla pe afara: http://www.aiga.org/content.cfm/5050-recent?orderBy=GalleryMedium&upDown=DESC

    Fireste, ideea din spatele "selectiei" straine e cu totul alta, dar na, o comparatie oricum nu strica.

    RăspundețiȘtergere
  2. La 'cartea pentru copii' (dar nu numai), ar mai fi de amintit Valentin Tănase, un bun desenator, pe care Dragoş l-a menţionat mai demult la nişte SF-uri. Ţin minte cum, copil fiind, am fost pur şi simplu vrăjit de cele 3 volume de "Povestiri istorice" scoase pe vremuri la ed. Ion Creangă şi ilustrate de el.

    Revenind în prezent, îmi vine-n minte o vorbă a lui Woody Allen, care, actualizată, ar suna cam aşa : "Nu aruncaţi gunoiul. Din el se fac emisiuni TV şi coperţi la editura Tritonic".

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu am prea multe de zis, dar pe mine m-au fascinat desenele Tiei Peltz

    RăspundețiȘtergere
  4. esti cam snob monshericu ...haaaaaaaaaaa

    uite aici : cartile au un singur scop . deci . deci trebuie citite .
    colectionarul in schimb - deci - bibliofilu ( uof ! o fi bine ? ) e generos in privinata investitiilor in ale dumisale placeri achizitzonale (livresti . si pare sa fie chiar dispus la anumite "constrangeri" )

    p`orma : lucrarile artistice se vor onorate pe masura . nu-i asa ? editurile vor profit nu-i asa ? iaca biznisu . deci nu vorbim numai de dizain , nu ?
    clasicii, carevasazica, prin valoarea lor literara - vor domina trend-ul . immer . adicatelea -, intotdeauna . vezi , bunaoara - nu mi-am cumparat un cehov ca a fost prea scump pentru bugetul meu (desi acilea in pozeta domnu cehov are un aer distins pe cand flaubert pare tare necajit . ma rog ! vorba aia - dumneaiei madame bovary ....haaaaaaa )

    am mostenit acum doi ani un theo fontane deosebit de frumos . in leine ."fundalul" verde toamna. "scriptura" este aurie . eleganta . eu nu-l cumparam defel . si inca nu l-am citit . arata bine in regal .

    in rest - productia "industriala" se doreste ieftina . necomplicata si fara prea mult tam-tam . bun asa . sa citim asadar in troleu , bus , si oriunde ne doreste sufletul . pe platon mon cher il cumperi daca-ti trebuie si e lezne - chiar daca are un abtzibild najpa . pe nietzsche ... ei bine - hei ! da! ... aici umpic de durere nu e dauneaza spiritului :)

    RăspundețiȘtergere
  5. cum spuneam si in celalat post al tau, cartile din editura EST (de care nu ai pomenit nimic) au dupa parerea mea cele mai elegante coperti dintre cartile romanesti: simplitate, cromatica discreta si o calitate excelenta a hartiei. uite doar un exemplu http://www.esteditura.ro/editie.asp?id=50

    RăspundețiȘtergere
  6. vezi ca "regal" la noi inseamna un fel de raft in biblioteca. adica, ce da "ikea" ...haaaaaa
    si la noi ikea e ieftina . deci pentru popor . cam pe masura omului de rand . adica ca si mine . deci . deci sa n-avem discutii :))))))))))))))))))

    RăspundețiȘtergere
  7. Poiana lui Mayuma7 august 2009, 20:00

    Mersi pentru idee, este excelent ca putem dezbate pe blogul tau situatia designului copertilor de carte, cred ca am mai vazut ceva prin Noua literatura, dar tu ai marcat foarte bine evolutia lor diacronica.
    Nu stiu daca stii, chestia e o treaba serioasa, am impresia ca marii desenatori sunt la origine arhitecti sau pictori.
    Ma deranjeaza un singur lucru, copertile prea expresive, expresive rau, sau si mai mult cele care nu au legatura cu cartea.
    Eu am avut o curiozitate, o intrebare adresata dlui. Done Stan referitor la coperta cartii mele de debut de la Paralela 45 dar domnia sa a fost sincer si mi-a spus ca-si aminteste foarte putine din copertile pe care le-a lucrat, pentru ca sunt de ordinul sutelor sau miilor.
    Eu as recomanda celor care vor sa studieze aceasta disciplina, transformata de cei citati de tine intr-un veritabul "hall of fame", poate ai omis citeva nume importante, o sa-mi arunc o privire printre cartile mele ca sa+mi dau seama cine lipseste, sa recurga la minimalism, adica sa lase cartea sa respire, cum bine ai ilustrat tu cu colectiile succesive de la E.L.U, Univers, Humanitas sau Polirom.
    In plus, formatul hard plus dust cover presupune costuri suplimentare foarte mari, ele se pot adresa unui segment de elita, in timp ce paperback merg spre un public ceva mai sarac, deci apele ar trebui separate si de pret.
    Copertile seriei Al. Dumas, care a facut cele mai mari tiraje in anii 70, by the way, ca tot cirtesc unii impotriva paraliteraturii sunt clone ale celor frantuzesti.
    Eu cred ca editurile au progresat mult in ultimele decenii cind in tara au intrat tehnologii tipo de virf, acum avem tipografii cit un xerox care pot scoate culori off set in muante de mii de culori, ceea ce prin anii 70 nu era posibil din punct de vedere tehnic, exista o singura tipografie de acest fel in complexul Piata Scinteii. Si noi, cititorii, suntem avantajati de acest progres tehnologic.
    In epoca interbelica exista o singura editura ca lumea, este vorba despre Editura Fundatiilor Regale, dar finantarea venea direct de la Fundatia Regelui Carol I, eu am citeva raritati bibliofile, Ureche, Neculce sau Costin si mi+as dori sa pot cumpara cindva si editia completa Caragiale, care are un pret prohibitiv pentru mine. Acolo copertile erau superbe, spre deosebire de edituri ca Vremea sau altele unde publicau autorii contemporani ca Eliade, Holban, Cioran. Nu recomand nimanui sa investeasca banii in aceste carti, au foarte multe carente si de corectura si de tehnoredactare esunt preferabile editiile moderne.
    Sorry, m-a furat valul si am comentat prea mult.

    RăspundețiȘtergere
  8. din cite stiu, done stan facea coperte SI inainte de 89...

    mie-mi placeau cele de la colectia globus (format poche) - care semanau cumva cu ce a devenit 'cartea de pe noptiera' -, apoi colectia 'eseuri' (tot de la univers), si cea de critica & teorie literara (idem) si colectia de filozofie de la ed.stiintifica si enciclopedica

    dupa 89, copertele cele mai elegante (pe linga cele ale dnei dragomirescu mardare) mi se par cele ale editurii idea (de la cluj), specializata in filozofie contemporana (dar care mi-a publicat si mie cartea scrisa in 3 dspr lars von trier, 'filmele, femeile, fantomele')...

    RăspundețiȘtergere
  9. Unele coperte sunt cum sunt pentru ca exista unii directori de editura care se cred mari specialisti in acest domeniu si degeaba vine saracul grafician cu o propunere faina; daca la domn director nu-i place, gata, se reface coperta dupa preferintele lu' domn director.

    RăspundețiȘtergere
  10. Subscriu la ce-ai spus despre Done Stan şi Val Munteanu. Acesta din urmă, să amintim, a conceput grafic şi splendida colecţie Jules Verne, Romanul de dragoste (seria veche), posibil şi Romanul secolului XX, şi, dacă nu greşesc, a ilustrat 'Povestirile după Shakespeare' de Charles şi Mary Lamb.

    Salut ideea ta de a 'plăti' un tribut oamenilor mai puţin vizibili aflaţi în spatele unei cărţi: traducătorii (într-o postare mai veche) şi graficienii. Ţine de cultura cărţii să-i cunoaştem, şi de bunul simţ de cititor, să-i omagiem.

    Keep up the good work _

    RăspundețiȘtergere
  11. despre copertele de sf am scris si eu, mai demult, aici (http://www.nautilus.nemira.ro/outsider/strategii-editoriale-despre-prezentarea-grafica-1/) si aici (http://www.nautilus.nemira.ro/outsider/strategii-editoriale-despre-prezentarea-grafica-2/) si-am facut si un sondaj pe tema asta. foarte interesante mi s-au parut reactiile repondentilor, care acopera toata gama de raspunsuri, de la o extrema la alta.
    @egon: geniala parafraza dupa woody!

    RăspundețiȘtergere
  12. @Egon - misto zice woody, indded :)
    @hearmyself - ai dreptate, insa eu ma refeream la creatorii de coperte. da, si mie imi plac cartile editurii est, sunt aurii si legate.
    @Poiana lui Mayuma - nu stiu ce sa zic...
    @als - da, cartile de la globus imi plac si mie, cu ele seamana cele de buzunar de la nemira, babel. iar cele de la editura stiintifica erau tot de val munteanu.
    @ionuca - da, asa fac cei de la corint.
    @Bear - pai daca nici la sefeuri nu trebuie sa fie coperte atragatoare, atunci unde? desi, in numarul de la dilemateca inchinat sefeului, copertele puse acolo sunt antice si usor naspa.

    RăspundețiȘtergere
  13. vreau doar sa mentionez ca Egonul de mai sus nu sunt eu, blogerul cu 'cocosii negri'.
    daca nu e cu suparare, as prefera ca noul egon sa-si schimbe nickul :)

    RăspundețiȘtergere
  14. @EgoN - confirm si eu. :) insa tu ai un N mare la final.

    RăspundețiȘtergere
  15. da, asa e. ce vrei sa fac acuma?
    la urma urmei, faca-se cum doreste celalalt egon :)

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu am trecute in reader multe bloguri straine care trateaza exclusiv acest subiect: copertele de carte - ce apare, de cine sunt facute, in ce colectie, cateodata chiar ce l-a inspirat pe grafician. Aproape intotdeauna mi se scurg ochii si suspin a adanca mahnire cand imi dau seama ce jale aproape generalizata e la noi si ca nu am patit niciodata sa ma opresc locului uimita de frumusetea unei coperte cu design autohton. Sa astept vremuri mai bune?

    RăspundețiȘtergere
  17. La 6 - desi eu as pune asta la 1, daca ordinea e importanta - ai putea pune: Sa simti ceva cand vezi coperta. Eu am luat cateva carti doar pentru ca m-a atras coperta, imaginea a reusit sa imi transmita ceva... si doar o singura data m-am inselat. :)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...