hermann broch este unul dintre cei patru mari întemieietori ai romanului total, alături de proust, joyce, musil, la care se adaugă kafka, cu poza lui unică.
iar dacă moartea lui virgiliu e citită de împătimiţii romanului secolului xx, trilogia romanescă somnambulii e uitată. tocmai pentru că ea încearcă să fie o formă de gândire a lumii occidentale.
primul roman
1888. pasenow sau romantismul
ei bine, acesta nu e un roman care să poată fi citit în metrou. sau publicat de adevărul. nu e deloc romantic. sau e numai o rămăşiţă.
romanul seamănă puţin cu marşul lui radetzky: un tată, un fiu ofiţer stau în centrul romanului. apoi mai sunt o amantă, un prieten mefistofelic şi o viitoare soţie. cam atât. dueluri verbale, întâlniri, berlin, meditaţii. dar în jur, broch creează o lume. chiar romantică, dacă romantic e cineva care trăieşte cu o mică parte a fiinţei în epoca ei, iar cea mai mare parte se află undeva, în altă parte, poate pe o altă planetă sau într-un alt timp sau poate chiar în copilărie. (p.72)
chiar şi tatăl, înnebunit de moartea celuilalt fiu, e şi el un romantic, chiar dacă nebun, căci raţionamentele lui sunt explicabile în durerea paternă.
romantism e şi să-ţi închipui scenarii şi să ai viziuni în temeiul cărora să iei hotărâri. să crezi în Dumnezeu şi în dihotomiile credinţei, în răutatea lumii şi în întunecimile ei, în "lumea din spatele oglinzii”.
cum spuneam, e vorba despre rămăşiţele romantismului. căci pasenow alege până la urmă datoria, ca singura cale spre salvare.
iar Dumnezeu nu face decât să sune un clopoţel la o panoramă cu pasaje indiene.
scena cea mai tare este cea finală, a noptii nunţii. ceea ce aşteptam să se întâmple nu se întâmplă. pasenow se-aşează în patul nupţial alături de femeia pe care nu o iubeşte şi-şi aranjează tunica – puţin în neorânduială. şedeau nemişcaţi unul lângă altul şi priveau plafonul camerei, pe care se desenau dâre de lumină gălbuie prin deschizătura jaluzelelor, semănând cu coastele unui schelet.
ce poate fi mai absurd? dar, de fapt, acceptând „povara” uniformei, pasenow alege absurdul abstinenţei, să gândească, să ghicească dârele de-afară. alege să aţipească decât să fută.
pentru că nu e realitate, ci artă. cu toate acestea, după vreun an şi jumătate avură primul copil. se întâmplase pur şi simplu. (p.146)
şi urmează al doilea roman al trilogiei. după 15 ani. aici.
hermann broch, somnambulii, editura univers, bucureşti, 2000, traducere de mircea ivănescu, 146 p
coperta de done stan
iar dacă moartea lui virgiliu e citită de împătimiţii romanului secolului xx, trilogia romanescă somnambulii e uitată. tocmai pentru că ea încearcă să fie o formă de gândire a lumii occidentale.
primul roman
1888. pasenow sau romantismul
ei bine, acesta nu e un roman care să poată fi citit în metrou. sau publicat de adevărul. nu e deloc romantic. sau e numai o rămăşiţă.
romanul seamănă puţin cu marşul lui radetzky: un tată, un fiu ofiţer stau în centrul romanului. apoi mai sunt o amantă, un prieten mefistofelic şi o viitoare soţie. cam atât. dueluri verbale, întâlniri, berlin, meditaţii. dar în jur, broch creează o lume. chiar romantică, dacă romantic e cineva care trăieşte cu o mică parte a fiinţei în epoca ei, iar cea mai mare parte se află undeva, în altă parte, poate pe o altă planetă sau într-un alt timp sau poate chiar în copilărie. (p.72)
chiar şi tatăl, înnebunit de moartea celuilalt fiu, e şi el un romantic, chiar dacă nebun, căci raţionamentele lui sunt explicabile în durerea paternă.
romantism e şi să-ţi închipui scenarii şi să ai viziuni în temeiul cărora să iei hotărâri. să crezi în Dumnezeu şi în dihotomiile credinţei, în răutatea lumii şi în întunecimile ei, în "lumea din spatele oglinzii”.
cum spuneam, e vorba despre rămăşiţele romantismului. căci pasenow alege până la urmă datoria, ca singura cale spre salvare.
iar Dumnezeu nu face decât să sune un clopoţel la o panoramă cu pasaje indiene.
scena cea mai tare este cea finală, a noptii nunţii. ceea ce aşteptam să se întâmple nu se întâmplă. pasenow se-aşează în patul nupţial alături de femeia pe care nu o iubeşte şi-şi aranjează tunica – puţin în neorânduială. şedeau nemişcaţi unul lângă altul şi priveau plafonul camerei, pe care se desenau dâre de lumină gălbuie prin deschizătura jaluzelelor, semănând cu coastele unui schelet.
ce poate fi mai absurd? dar, de fapt, acceptând „povara” uniformei, pasenow alege absurdul abstinenţei, să gândească, să ghicească dârele de-afară. alege să aţipească decât să fută.
pentru că nu e realitate, ci artă. cu toate acestea, după vreun an şi jumătate avură primul copil. se întâmplase pur şi simplu. (p.146)
şi urmează al doilea roman al trilogiei. după 15 ani. aici.
hermann broch, somnambulii, editura univers, bucureşti, 2000, traducere de mircea ivănescu, 146 p
coperta de done stan
O coincidenta pt mine ca scrii despre Broch deoarece tocmai m-am apucat de "Vrajirea" (n-am mai citit nimic de el). "Moartea lui Virgiliu" s-a tradus la noi? de unde o ai? Mersi.
RăspundețiȘtergere@florin - nu stiu cum e vrajirea, dar moartea lui virgiliu e foarte greu de citit, slabesti citind-o. a aparut in romanul secolului xx prin '70, dar e republicata recent la paralela 45, cred ca e si in stoc. :)
RăspundețiȘtergereNici "Vrajirea" nu e floare la ureche, am ajuns cam la pagina 10 :) daca asa stau lucrurile cu slabirea, la cele 65 kg ale mele trebuie sa-mi fac griji cu Herr Broch.
RăspundețiȘtergereNe întâlnim, cam ca de obicei, în gusturi.
RăspundețiȘtergereDar nu ştiu de ce mă tot codesc să cred că "Somnambulii" ar fi o trilogie de... 146 de pagini :)
E tare mişto felul în care iese Broch din memoriile lui Canetti, mai ales din "Jocul privirilor". E cel care-l creşte propriu-zis pe Canetti, e mereu aproape de el, răbdător, atent, grijuliu - în vreme ce tânărul C. i-l laudă întruna pe genialul Musil, faţă de care, nu-i aşa, proza noastră, domnule Broch, nu înseamnă nimic... :P
Esti sigur ca "Moartea lui Virgil" e reeeditata? Nu de alta, dar incerc sa dau de cartea asta de ceva timp.
RăspundețiȘtergere@ meropi: pai a zis si dragos, o gasesti la paralela 45:
RăspundețiȘtergerehttp://www.edituraparalela45.ro/fictiune/detalii_carte.php?titluID=50&sess=e81775a9470e694bc9376dd6053e8dfa&uid=0