18 septembrie 2010

cinema recent

marţi, după crăciun
imdb

filmul se bucură de multă acoperire media, ceea ce te duce de la început spre aşteptări mari. în parte, confirmate. 
subiectul e anunţat deja peste tot, e ceva comun, un soţ îşi lasă nevasta cu copil pentru amanta mai tânără. nu mare lucru, dialogurile sunt luate parcă mergând cu microfonul pe stradă sau prin case, ca odinioară stendhal cu oglinda. personajele sunt credibile, scenele la fel, cu tot cu urâtul vieţii. 

dar ce mi-a plăcut mie au fost două scene: cea din dormitorul constănţean al amantei, când cei doi se privesc în ochi spunând platitudini, degeaba privirile spunând totul; evident, scena culminantă, ce începe cu sunt îndrăgotit, nevasta se bucură, o cunoşti şi tu, nevasta are cerul căzut pe ea etc. surpriza, miştoul, plânsul, istericalele, gonirea. două scene antologice, ce vor rămâne pentru film, după mine, ca dialogul celor trei în hotel din 432. dar cam atât...  ba nu, un bravo mirelei oprişor!

două scene obişnuite din vieţi obişnuite, dar bine redate cinematografic astfel încât  pe mine m-au emoţionat. (a, scenografia filmului e excelentă, felicitări lui sorin dima.)

ps. aseară, la noul cinematograf al regizorului român, în curte, parcă tot tineretul bucureştean se adunase tocmai acolo, la mocăngeală să vadă mediatizatul marţi, după crăciun, inclusiv piţipoance şi cocălari care fluierau la scenele de început cu goliciuni, fără sonor, mulţumim organizatorilor. plus ţigări, sticle de bere printre trandafiri, dialoguri tip asta e aia din filmul ăla. în comparaţie cu realitatea, filmul era de o normalitate surprinzătoare.


pps. aştept cronica subiectivă a lui cinesseur.

19 comentarii:

  1. ce mi-a placut asta: 'în comparaţie cu realitatea, filmul era de o normalitate surprinzătoare.'

    ps frate, da tot mai kicotesc astia la scenele de sex?!? eu credeam k asta fu pe vremea mea (= inaintea erei voastre)... bine zicea radu muntean: 'nu vreau sa-l vada (= filmul) toata lumea, vreau sa-l vada publicul meu.'

    RăspundețiȘtergere
  2. noua mea 'casa' virtuala e aici:
    http://derunsichtbareblog.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  3. sunt ex-mewsette.
    http://derunsichtbareblog.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt printre putinii carora nu le-a placut filmul (in afara de cinesseur nu mai stiu pe nimeni). Mi s-a parut plictisitor (cel putin pana in momentul dezvaluirii), cu dialoguri serbede (exceptand confruntarea cu mama Ralucai).

    Reactia criticilor a fost previzibila (trasa la indigo dupa "Boogie"): "film adevarat", "film pe bune", "intimitate familiara"; chiar asa? chiar toti se identifica cu niste burta-verde care se invart intre mall si megaimage, planuind o vacanta la ski in austria?

    Imi plac filmele romanesti minimaliste (mizerabiliste dupa altii), dar filonul acesta va cadea in scurt timp (regresul se observa de la "felicia..."). Howgh!

    (acum dati cu pietre)

    RăspundețiȘtergere
  5. dar dc tbuie sa te 'identifici' cu personajele sau actiunea unui film k sa-ti plak?!
    (desi, pd alta parte, 'nimic din ce e omenesc nu e strain', right?)
    citesc in neaderenta unora la 'subiectul banal' (de park arta ar tbui sa se ocupe numai de 'subiecte rare/exceptionale'!) cva care aduce cu pacatul trufiei ;P

    RăspundețiȘtergere
  6. @florin - tie chiar nu ti-a placut nimic... da, din pacate, si mie mi s-a acrit de noul realism. ceva fantezie sau imaginatie ioc. totul pe comicul de limbaj...

    @als - pai arta trebuie sa emotioneze,nu? daca nu, atunci are o problema. sau are spectatorul una.

    RăspundețiȘtergere
  7. @dragos: pai, clar k tbuie sa emotioneze! da pt asta nu e nevoie sa te 'identifici' cu cinva anume... cum ar fi sa ne 'identificam' musai cu cite-un personaj al tuturor povestilor pe care le vdm/citim? :))
    pe mine 'marti...' m-a tintuit in scaun cap-coada & m-a emotionat (mult) la final! & nu m-am 'identificat' nici macar cu mara. sau cu iphone-ul ;)))

    RăspundețiȘtergere
  8. @als
    stiu ca nu e un criteriu valid; de obicei nu-l aplic, dar in acest caz (si pt Boogie) a fost unul din argumentele criticilor: filmul ne-a tulburat pt ca ne-am regasit in el (adica "identificare cu personajele"), prin urmare e bun. Eu n-am facut decat sa neg premisa.

    nu caut subiecte extraordinare nici in filme, nici in carti; dar "subiect banal" e ceva diferit de "tratare banala a unei teme". Pana la urma, si Madame Bovary uziteaza de aceeasi trama ca si acest film.

    @dragos
    tangential cu acest subiect: Cartarescu a impartit literatura in "mestesug, arta si religie"; autori ca Nabokov si Calvino sunt pt el "extraordinari dar nu mari", cartile lor sunt "uluitoare estetic" dar "nu-l satisfac" precum cartile care au toate cele 3 niveluri.

    Poate acesta e si cazul cu "Marti, dupa Craciun": nu trece de primul nivel, cel de mestesug uscat. Recunosc ca e foarte ambitios, un asemenea gen de filme are o mica marja de eroare; un film (sau o carte) cu tema "plictisul" poate sfarsi f usor prin a-si plictisi spectatorii, trebuie o "mana" extrem de sigura (Flaubert a reusit, dar cati au dat chix..)

    RăspundețiȘtergere
  9. 1 dar CINE spune k 'plictiseste'?! eu stiu k l-a vz un mare nr de spectatori - &, din cite am citit, l-au vz pina la sf & au aplaudat 'frenetic' (citez dintr-o relatare); dk s-ar fi 'plictisit' ar fi plecat, nu?
    2 eu l-am vz la tiff (unde este cel mai bun public de film din ro) & vibratia salii (arhipline!) a fost aproape palpabila... hai sa nu transformam un succes REAL de public intr-un esec doar pt k n-a placut la 1-2-3 spectatori, ok? nu le-a placut, au scris sau s-au exprimat in consecinta - sa fie sanatosi!
    3 asta cu 'nivelurile' e cam fumata, sa fim seriosi... am vz si parerea (pozitiva!) a unuia care incerk sa gaseask filmului tot soiu de 'profunzimi' pt k altfel, vezi doamne, n-ar fi un film bun. este vekiul alibi - inainte erau 'simbolurile', azi 'profunzimile'. muntean are exact profunzimile unui bun film de gen. ar fi f bine k filmele mainstream - in ro - sa fie de calitatea & finetea acestuia.
    probl e k, pt unii, 'mainstream' e cva infamant...
    cum i-am scris si lui cinesseur: chabrol sau sautet au fost autori mainstream. a face filme mainstream de calitate (cum face, in alt stil, nae caranfil) e un lucru salutar pt cinema-ul ro.

    RăspundețiȘtergere
  10. 100% de acord:
    'Tuesday, After Christmas
    A further example of Romanian virtuosity — impossibly long takes, remarkably disciplined acting — Radu Muntean’s domestic melodrama, just acquired by Kino, has the tension of a thriller. Tuesday, After Christmas is a succession of scenes in which, almost always living a lie, the unfaithful hero alternately interacts with his wife and mistress at length. The turning point brings all three together (in a dentist’s office, no less), one member of the triangle still oblivious to the triangle’s existence. That event is topped by the subsequent 10-minute take, in which the husband drops the bomb on her. You won’t see better performances in any film this festival.' (j. hoberman/village voice)

    RăspundețiȘtergere
  11. @alş - pai da, cum sa nu ramai paf la jocul actoricesc? dar un film e mai mult decat atat, nu? pt mine, the turning point a fost taierea nodului gordian.

    RăspundețiȘtergere
  12. CLAR!
    mie mi-au placut nu doar actorii, ci si: stilul de filmare, dialogurile 'rupte din viata', rafinamentul imaginii, cadrajele elegante, ritmul actiunii, economia naratiunii, suspansul/tensiunea, etc etc ;P

    RăspundețiȘtergere
  13. nici lui gionloc nu i-a placut http://agenda.liternet.ro/articol/12136/Lucian-Maier/Steril-Marti-dupa-Craciun.html

    3..and counting :P

    RăspundețiȘtergere
  14. @florin: da, stiam - lui gionloc (mare fan 'aurora') & cinesseur-ului; lui chirilov, gorzo, iulia blaga, magda mihailescu, cristina corciovescu, tudor caranfil (etc etc) & criticilor franco-americani le-a placut f mult...

    fyi: cu gionloc rareori 'pic' pe aceeasi parere ;P

    RăspundețiȘtergere
  15. @als
    nu sunt chiar asa de inversunat impotriva acestui film, nu-l consider prost, doar mediocru; filmele din "noul val" mi-au placut f mult (cu exceptia feliciei), dar la asta m-am simtit neintrat in film, detasat de parca observam comportamentul unor gandaci; "paul" n-a reusit sa-mi transmita tensiunea pe care trebuia sa o resimta un barbat care are o aventura (fie din vina lui branescu, fie a scenariului, fie a mea).

    alte cronici:
    http://www.hollywoodreporter.com/hr/film-reviews/tuesday-after-christmas-film-review-1004091220.story

    "The actors are quite good but have little to do, which at times is just awkward. (In one scene, Adriana and her sister barely seem know one another.) The voyeuristic film is so understated that if we didn't know Paul was having an affair, the action on-screen would have little resonance. The fly-on-the-wall approach, however, requires a more economical screenplay that the film simply does not have.

    Not that the story need be overwrought, but between this and the histrionics Muntean clearly wants to avoid there exists worlds of emotional possibilities. Especially since an hour passes before the denouement arrives. By then --even if the film's subdued tone is meant to reflect passionless, middle-class routine -- "Tuesday" sags from too many inconsequential scenes and rambling conversations.
    "

    jay weissberg in variety (cronica este elogioasa dar eu am selectat doar acest fragment care-mi da apa la moara)
    "All this would make for a gripping film if Paul had more of a personality. Instead, he's just another guy who wants it all and can't make up his mind. Muntean's decision to make Paul the protag, rather than focusing on either of the women, puts a burden on the character he can't sustain, and while Branescu suggests all the character's silent contemplations, he's unable to make the figure either very sympathetic or an antihero."

    un interviu interesant al lui Mihai Fulger cu Cristi Puiu (cam vechi, dar eu abia astazi l-am descoperit); a se face totusi abstractie de criticile sale la adresa...criticilor

    http://regizorcautpiesa.ro/stiri/Cristi-Puiu-Cei-mai-multi-dintre-noi-ne-comportam-ca-si-cum-universul-s-ar-termina-la-marginea-satului-686.html

    RăspundețiȘtergere
  16. 1 cita vreme atita lume a putut 'intra in film', apreciindu-l (la cannes sau la tiff), vina k n-ai intrat la rindul tau iti apartine; maybe u had a bad day ;P
    2 hollywood reporter e cea mai proasta publicatie de film in materie de cronici: sint praf!
    2 nu ma intereseaza parerile lui cr. puiu in leg. cu colegii sai de breasla. si mai ales la adresa fostului partener razvan radulescu! apropo: puiu face urit k gorzo a laudat 'felicia' (= pe buna dreptate), acuzindu-l k o face 'din prietenie' pt rr; cum vine acum k 'gionloc' (= lucian maier, prietenar cu puiu) critik nasol 'marti...' (scenarizat de rr)?! pe pariu k o sa fie ditirambic la adresa 'aurorei'? :))

    RăspundețiȘtergere
  17. more on this - aici:
    http://www.hotnews.ro/stiri-film-7835130-marti-dupa-craciun-pleaca-sua.htm

    RăspundețiȘtergere
  18. ... si-n fine, scrisoare pt cinesseur - aici:

    http://www.isuciu.ro/?p=3267

    RăspundețiȘtergere
  19. Cronica lui Andrei Rus
    http://agenda.liternet.ro/articol/12157/Andrei-Rus/Nestilizat-neesentializat-neinteresant-Marti-dupa-Craciun.html

    trecand peste limbajul de lemn ("povestea este esenţializată", "epurare evenimenţială", "mentalitate socială învechită"), ramai cu urmatoarele idei:
    - chiar in momentele lui cele mai proaste, Cristi Puiu reuseste "ca prin minune să potenţeze apariţia actorilor, [..] să filtreze prin sensibilitatea sa peripeţiile prin care trec aceştia", spre deosebire de Radu Muntean, care e plat, rational etc.
    - "Aurora" e "cel mai puţin desăvârşit film al carierei lui Puiu" (de ce n-o fi putut spune "cel mai slab film al lui CP", nu inteleg)
    - Radu Muntean e un tip fixist (deci marginit), pt ca "estetica sa ramane aceeasi de la un film la altul"; de ce-o fi asta un defect, nu stiu; aveam impresia ca un artist mare se repeta, ca este obsedat de anumite teme(evident, nu va reincalzi ciorba de fiecare data); sau poate Andrei Rus se refera doar la stilul lui Muntean? obscura critica, pana la urma
    - Radu Muntean e lipsit de discernamant artistic

    "marti, dupa craciun" e prost pt ca:
    - dialogurile sunt statice
    - regizorul nu e in stare sa "ghideze stilul de interpretare" al actorilor, acestia nu fac altceva decat sa-si aprinda tigari si sa ridice mana
    - personajele sunt incadrate aiurea (de ce, se intreaba Andrei Rus, amantii apar de la gat in jos iar sotii apar in plan intreg?)

    Citind astfel de cronici, filmul mi se pare tot mai bun.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...