21 iunie 2012

o expoziție cu PIF-uri uriașe

dacă sunteți în bucurești, treceți pe la expoziția dalles, unde veți găsi pagini de reviste PIF uriașe, pe carton maro. veți afla - cum am aflat și eu - informații despre benzile desenate din revistă, despre autorii lor și despre primele episoade.
puteți veni și cu copiii ce se vor putea bucura colorându-le, așa cum am imortalizat în imaginea de mai jos, în prima zi.  

expoziția "Pif în Romania, un erou al epocii de aur" este organizată de ambasada franței, institutul francez, cu sustinerea jurnalului l'humanité

am și eu un mic text la intrare, despre ce a însemnat PIF pentru copilăria mea. iată textul:



când spun Banda desenată, mă gândesc la Pif și la Cutezătorii. cea de-a doua era disponibilă, săptămânală și zgârcită cu banda desenată, o avea doar pe-o foaie. prima însă, era underground, se găsea pe sub mână, era obiect de troc și, pentru că cei cu care o traficam nu știau franceză, venea de pe alte meleaguri.  benzile desenate erau pe zeci de pagini, colorate sau alb negru, caricaturale sau realiste, erau o minunăție venită din franța să ne coloreze copilăria.

de la Pif și Hercule, la Rahan, de la Nastratin Hogea, Corto Maltese, la Docteur Justice, Fanfan, Ludo sau Leo și nu mai țin minte câți alții – toți însemnau aventura într-o lume paralelă, însemnau o limbă pe atunci străină, dar învățată încet – pe care le completa imaginația mea (și a atîtor cititori) de dincolo de căsuțele benzilor. 

pentru mine, alături de decupaje, de grădina bunicii, de cartierul blocului, de desen pe asfalt și de sutele de jucării, Copilăria a însemnat și miile de clipe liniștite, aplecat deasupra „pifurilor”, cufundat  în tridimensionalitatea unor hârtii bidimensionale. 

mulțumesc, Pif, pentru o copilărie frumoasă! Chapeau!

8 comentarii:

  1. Wow, PIF-ul a fost revista copilariei mele. Aveam peste o suta de exemplare pe care fie le cumparasem, fie le luasem la schimb cu surpize/abtibiludiri etc. Preferatul meu era savantul megaloman Leonardo, nu stiu daca ti-l mai amintesti.:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu era Nastratin Hogea, era Nasdine Hodja. Fără nici o legătură cu eroul lui Anton Pann.

    RăspundețiȘtergere
  3. De cand cu romanul Derapaj al lui Ion Manolescu revista cu pricina a intrat - daca nu suna prea caraghios - pana si in istoria literaturii romane.

    RăspundețiȘtergere
  4. Pif, o revistă a stîngii franceze la care ajungeau doar beizadelele stîngii valahe. Urmînd cine știe ce itinerariu sofisticat, ajungea uneori și în mîinile copiilor de rînd. Pif-ul frumos colorat, cu gadget-urile lui mărunțele si ingenioase, e simbolul frustrărilor mele juvenile, insurmontabile. Copiii celor ce ieri aveau acces la el, astăzi colorează planșele mari în ochii nostalgici și protectivi ai părinților. Ce continuitate, ce armonie, ce legatum între generații. Ca și la noi, la ceilalți.

    RăspundețiȘtergere
  5. Am fost astazi, surprinzator de simpla expozitia, dar foarte reusita. Mi-a placut enorm, dar aici a jucat nostalgia un rol major. Ideea unor planse imense cu benzi desenate a fost de efect, ca si cea de a lasa la indemana cateva numere din Pif pentru vizitatori. Am avut doua dintre numere, am regasit si printre planse cateva aventuri din colectia risipita de multa vreme. N-am avut abonament, dar se gaseau in talciocuri si anticariate, fara gadget-uri. Abia dupa 90 am avut primele Pif-uri sigilate, cu gadget, dar deja revista se ducea la valea in pas accelerat.

    PS: felicitari pentru text. A fost selectat si al meu, insa doar versiunea franceza si nu cea romana, nu stiu de ce.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. @Cinabru - a fost o intamplare ca textul apare in expozitie numai in franceza ... sau mai degraba o chestiune de spatiu pe panou... voi verifica
      toate textele vor aparea in varianta bilingva (RO-FR) in catalogul expozitiei pe care il pregatim pentru iulie - lansarea odata cu FINISAJUL expozitiei (aprox. 20 iulie)!!

      AVIZ AMATORILOR: astazi expozitia ramane deschisa pana la orele 21.00 pentru Noaptea Institutelor culturale.
      apoi va asteptam la Institutul francez (Dacia 77) pentru jazz cu Maria Raducanu, poezie, scurt-metreje si alte cele bune si frumaose

      Ștergere
  6. Frumoasă expoziţie, n-ar strica mai multe poze

    RăspundețiȘtergere
  7. Pif, da, dar câți îl știu pe predecesorul său, Vaillant ? Aici s-a lansat Pif, împreună cu Hercule și să nu-i uităm, ori să îi cunoaștem pe Placid și Muzo, Gai-Luron, Corinne și Jeannot, le concombre masqué...
    Bună inițiativa expoziției, ne mai amintim că suntem o țară de francofoni (care vorbesc romgleza !).

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...