16 august 2010

turgheniev / bazarov

2 tineri se-ntorc acasă, în provincie. şi-au terminat studiile. unul e discipolul celuilat, al nihilistului. fiind nihilist, nu crede în nimic, nu recunoaşte nici o autoritate - fie ea a statului, a tradiţiei, a obârşiei, a dragostei. important pentru el sunt 2 lucruri - ştiinţa şi libertatea.

e un roman frumos de-a dreptul, de care mi se făcuse dor. are multă emoţie, efuziuni lirice, are şi dragoste, are loc şi un duel. avem într-un conac doi fraţi bătrâni - unul e tatăl discipolului, în alt conac o femeie plictisită cu sora ei brună, iar în al treilea conac, doi bătrânei îndrăgostiţi de fiul lor - nihilistul.

ei bine, în spatele dialogurilor pline de spirit, stau ascunse rosturile vieţii - amorul, tinereţea, bătrâneţea, plictiseala, moartea.
n-are nici un rost să tot vorbim necontenit despre metehnele noastre... am înţeles că ne ocupăm de fleacuri, pălăvrăgim, chipurile, despre artă, despre o creaţie inconştientă, despre parlamentarism, avocatură şi cîte şi mai câte, când, de fapt, e vorba despre pâinea noastră cea de toate zilele, când ne înăbuşă cele mai absurde superstiţii, când toate societăţile noastre de acţiuni dau faliment numai din cauza lipsi oamenilor cinstiţi şi când însăşi libertatea, de care se ocupă atâta guvernul, puţin probabil să ne fie de folos, din moment ce mujicul nostru este gata să-şi fure pâinea de la gură şi cămaşa de pe el, numai ca să se poată îmbăta la cârciumă. (p.65)
noi vrem să ne batem, să-i criticăm pe alţii, să-i facem pe alţii cu ou şi cu oţet. (p.225)


mie mi-a plăcut mult romanul, dar totuşi nu înţeleg succesul pe care l-a avut turgheniev în franţa - prieten cu flaubert, maupassant, zola - tolstoi spunea despre el că era un om plicticos, nu credea în nimic şi dorea să iubească, neputând-o face.

enfin, un roman frumos, pe care l-am citit cu drag. în plus, traducerea lui mircea lutic, foarte izbutită.

ivan sergheevici turgheniev, părinţi şi copii, editura litera şi jurnalul naţional, bucureşti, 2010, 251 pagini, traducere de mircea lutic

11 comentarii:

  1. Buna ziua,

    As fi interesat de un link-exchange cu blogul dvs. Daca sunteti interesat astept un email pe admin@motruinfo.ro

    Cu respect,
    Ursu Radu

    (Dupa vizualizare as avea rugamintea ca acest comentariu sa fie sters)

    RăspundețiȘtergere
  2. Tolstoi si Turgheniev erau prieteni foarte buni, desi intalnirile lor sfarseau prost: s-au certat definitiv si s-au reimpacat de zeci de ori. Tolstoi admira la Turgheniev usurinta cu care scria si stilul aproape flaubertian.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am iubit cartea asta, am citit-o demult, împrumutată, o cărţulie albastră pe care am căutat-o şi prin anticariate şi nimic...
    Între timp am cumpărat şi am citit Prima iubire şi Un cuib de nobili, dar nu găseam Părinţi şi copii. Ce mă bucur că Editura Litera a editat-o în 2010 şi o să mi-o iau s-o recitesc!!! Mulţam!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am citit-o şi eu tot în ediţia de la Jurnalul Naţional, pe nerăsuflate, terminând-o în două zile. E, într-adevăr, o carte foarte bună.

    RăspundețiȘtergere
  5. Daca zici tu asa... o sa o mut mai sus pe lista de citit. :) poate chiar in vacanta.

    RăspundețiȘtergere
  6. a se vedea si filmu (dupa 'un cuib de nobili'*), care e minunat...

    * andrei konchalovski, 1969

    RăspundețiȘtergere
  7. Asta e, cu rușii:
    O mare(f. mare!)literatură, scrisă într-o limbă imposibilă...
    Dinu D. Nica

    RăspundețiȘtergere
  8. In fiecare vara obisnuiesc sa citesc cel putin o carte din literatura rusa...ma gandeam vara aceasta la cartea lui turgheniev; iar acum m-am decis! thank you :D cred ca voi reveni cu impresii cand va fi gata.

    RăspundețiȘtergere
  9. @christine - poate te decizi in toamna sa iei Cehov!

    RăspundețiȘtergere
  10. Ai avut dreptate. Un roman exceptional scris! Cehov va urma in curand, sper.:)

    RăspundețiȘtergere
  11. Tocmai am terminat de citit ''Un ciub de nobili'', a fost mai pe sufletul meu decat ''Parinti si copii''. Minunat roman:)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...