3 septembrie 2011

pasionant

n-am terminat de recitit romanul, însă nu mă pot abţine să scriu cât de mult îmi place! pe care l-am luat într-o pauză de corecţii şi nu-l mai las. şi-l recunosc pe john fowles drept cel mai important autor britanic contemporan, faţă de care cei "mai contemporani" - mcewan, coe, ishiguro - sunt mult mai slabi. poate la acelaşi nivel stă colm tóibín din maestrul.

romanul este scris într-un stil clasic englezesc, pentru că acţiunea se petrece în perioada victoriană, aşa că omagiile lui fowles sunt aduse lui thackeray, hardy şi austen. dar autorul ştie să se distanţeze de acea epocă şi chiar de romanul şi personajele sale. parcă vrea să se împrietenească cu cititorul şi se întâmplă de multe ori să-şi "judece" personajele, "empatizând".

într-un fund de provincie de coastă englezească - oraşul lyme (în care se petrece şi persuasiune a lui austen, recent citit) - aristocratul charles smithson, logodit cu burgheza ernestina freeman o întâlneşte pe domnişoara "decăzută" sarah woodruff aka tragedia, "victimă" notorie a unui locotenent francez seducător. traiul plictisitor al tânărului - călătorii şi paleontolog - e tulburat de povestea, dar mai ales de prezenţa femeii decăzute, care-l atrage ca lumina pe-o molie.


fowles ştie să povestească, să se joace cu stilul, să facă mişto, să se oprească pe felurite perspective - găsim şi vieţi de servitori, medici - pulverizează o epocă în multiplele ei faţete şi-o cântăreşte cu ochi critic. avem studii asupra isteriei, darwinism, marxism, biliografii de epocă.

câteva citate:
- cum se scria despre un bestsellers din sec.19?
poemul este o istorie mişcătoare, pură şi duioasă, care vorbeşte espre durere, suferinţă, iubire, datorie, evlavie şi moarte. (p.131)

- nu există decât o singură definiţie bună a lui dumnezeu: libertatea care îngăduie altor libertăţi să existe. (p.113) - numai un britanic ar putea spune aşa ceva!

- marx, manuscrise economice şi politice: munca este străină muncitorului, ea nu face parte din natura sa şi, în consecinţă, el nu se împlineşte, ci se neagă pe sine prin ceea ce face, are un sentiment de nefericire, nu de bunăstare... muncitorul se simte aşadar în largul său numai în timpul orelor de răgaz, pe câtă vreme în timp ce lucrează se simte părăsit. (p.99)

revin.

john fowles, iubita locotenentului francez (french lieutenent's woman), editura univers, bucureşti, 1994, traducere de mioara tapalagă
coperta (oribilă) de dan stanciu
broşată

alte impresii la cartea şi filmul şi liliac violet.

romanul este reeditat de editura polirom şi poate fi cumpărat de pe aici.



5 comentarii:

  1. Fowles este unul din preferatii mei. Am citit cartea a doua oara in engleza, dupa ce proprietarul unui magazin mic de carti din Penn Station, NY s-a plimbat dupa mine 20 de minute cu ea la piept spunandu-mi cat e de minunata. Nu i-am putut spune ca am citit-o deja, entuziasmul lui era molipsitor si am cumparat-o. Preferata mea ramane Colectionarul insa Fowles este un minunat povestitor si psiholog, cartea merita citita si recitita.

    RăspundețiȘtergere
  2. pai parca ziceai undeva ca e romanul tau preferat dintre cele ale lui Fowles. stiai asta dinainte sa-l citesti?

    RăspundețiȘtergere
  3. Frumos ai prezentat romanul şi îmi plac şi citatele alese de tine.E cam trist cel din Marx şi nici nu cred că e adevăat ce spunea, sunt totuşi mulţi oameni cărora le place munca. Mie mi-a plăcut şi filmul realizat după roman, cu Meryl Streep în rolul titular.

    Off topic. Blogul meu "Noua abordare a lecturii" a primit căsuţă nouă, hăinuţe noi şi un nume nou. Te invit cu drag la inaugurare, pe http://zinnaida.ro/ , la Zinnaida's ART Club ! Dacă-ţi place, te rog schimbă şi în blogroll. Mulţumesc !

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu cred că am făcut o mare nedreptate romanului ăstuia, citindu-l după Magicianul de Fowles, care m-a cucerit şi m-a fermecat definitiv.

    RăspundețiȘtergere
  5. O scapare marunta - uneori, purtat de sentimente, cititorul uita faptele.
    Spuneti ca "romanul este scris într-un stil clasic englezesc, pentru că acţiunea se petrece în perioada victoriană, aşa că omagiile lui fowles sunt aduse lui thackeray, hardy şi austen." Toate bune si frumoase, dar Jane Austen nu este victoriana, nici n-avea cum, caci a murit in 1817 si si-a incheiat opera cu mult timp inainte de a incepe perioada cu pricina.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...