18 iunie 2010

decadentissimo sau enciclopedia decadenţei



am simpatizat cu jean des esseintes nu prin sofisticăria, estetismul sau nevroza sa, ci prin obstinaţia cu care căuta plăcerea.
sictirit de natura din jur (mai ales cea umană) - romanul a fost tradus în engleză against nature - des esseintes îşi vinde castelul prăfuit şi se mută la periferie. aici se-nconjoară de felurite obiecte şi trăieşte din savoarea lor şi din amintiri. din păcate, e impotent.

huysmans începând cu acest roman bate în cuie modernismul, proclamă libertatea prin plăcere estetică, precursor al lui proust şi wilde, cultivă hedonsimul ca dispreţ bla-bla-bla.

dar deşi pare teribil de serios şi sofisticat, de peste tot curge o ironie fină, ca polenul.
de pildă, cumpără o ţestoasă căreia-i împodobeşte carapacea cu pietre preţioase doar ca s-o admire târându-se pe covorul oriental. şi broasca moare.
de pildă, se cuplează cu o acrobată bărbătoasă pentru că-i place să fie dominat, dar dă de o neroadă. aşa că trece la un licean.

  • de pildă, iubeşte literatura latină - petronius, apuleius, commodius - dar ajunge repede la literatura franceză.
  • de pildă, iubeşte tabloul lui gustave moreau (salomeea) - o pictură subtilă, preţioasă, scăldată în antică visare, într-o corupţie veche, departe de moravurile noastre (p.41) - dar trece repede la gravurile ciudate ale lui goya.


  • de pildă, corupe un minor doar ca acesta, cuprins de patimi, să se răzbune apoi pe societate - fă-le altora ce nu vrei să-ţi facă ei; cu maxima aceasta vei ajunge departe - dar acesta îl lasă baltă.
  • de pildă, iubeşte pe schopenhauer, ce predică neantul existenţei, avantajele singurătăţii, avertizând menirea că, orice ar fi făcut, spre orice s-ar fi întors, avea să rămână nefericită (p.63), dar consumă evantaie de parfumuri şi orgi de gusturi.
  • iubeşte pe baudelaire, verlaine şi mallarmé, poe, d'aurevilly, villiers - dar numai operele bolnave, consumate şi iritate de febră.

cu alte cuvinte, eroul nostru îşi ia de fiecare dată ţeapă, nu reuşeşte să facă nimic, şi nu-i rămâne decât să se-ntoarcă, sub lentila sa estetă - la o viaţă comună.

rezumatul înţelepciunii umane este să lungeşti cât mai mult lucrurile; să nu spui niciodată un "da" hotărât; fiindcă nu poţi manevra generaţiile decât atunci când le faci să-şi pardă vremea fără rost. (p.125)



joris-karl huysmans, în răspăr, editura univers, bucureşti, 2008, traducere de iulia bodnari şi irinel antoniu, 158 pagini

tabloul este pictat de gustave moreau, salomeea (1876)

6 comentarii:

  1. pai de cartea asta se poate vorbi infinit [incl in contrast cu replica ei mai slaba & mai celebra, dorian g] vreau numa sa observ c'ai prins bine una din marile ei calitati - indeterminarea.. adica e "decandenta", ok, dar la fel de mult realista, ironica, eseu critic & manifest [contra?]revolutionar etc - si toate zonele astea se torpileaza & se completeaza reciproc magnific!

    pps: "mammeter" - ce cuvant de verificare! o machina pt cuantificarea milimetrica a mamiferelor, sau mamelelor?!

    RăspundețiȘtergere
  2. ..sau a mamelor, ca'n piesa the smiths:

    i have just discovered
    some girls are bigger than others
    some girls are bigger than others
    cos some girl's mothers are bigger than
    other girl's mothers

    RăspundețiȘtergere
  3. dragos, cum adik 'bate in cuie modernismul'?!
    pai 'modernismul' nici nu se intrevedea la orizont pe atunci... crek ai vrut sa scrii 'naturalismul'! ;P

    ps nu mi se pare k 'portretul lui dorian gray' ar fi o carte 'mai slaba' decit 'a rebours'... (mai celebra, cu siguranta!) 'a rebours' e mai mult o carte-cult (poate prima, in acceptia moderna a termenului)

    RăspundețiȘtergere
  4. @strelnikov - ?

    @als - in sensul tezelor de la wittenberg, in ceea ce priveste modernismul.

    RăspundețiȘtergere
  5. @dragos: "?" era apropos de mammeter sau ce :)

    if so, tre sa divulg ca mereu pe blogu tau dau peste cuvinte de verificare [la postare, oferite de blogger] bizare, in a positive way

    @als: de gustibus monsieur. insa pe mine wilde ma entuziasmeaza doar ca autor de dialoguri & paradoxe, in rest Portretul mi se pare cam carpaceala [si nu e vorba de contrastele intentionate & charming ale lui Huysmans ci pur si simplu de lipsa planului, imho]. aceeasi senzatie am avut'o si cu piesele lui.

    RăspundețiȘtergere
  6. @strelnikov - aha, asta era mammeter...

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...