25 februarie 2013

di pi la sușeava

duminică am ajuns la suceava, oraș pe care l-am mai vizitat doar o dată, la 11 ani, într-o tabără.
pe o vreme rece, cu zăpadă și zloată, am pornit pe urmele descoperirii centrului orașului și a câtorva obiective, în ciuda lipsei totale a plăcuțelor indicatoare. probabil că primăria mizează pe oferirea de experiențe tari turiștilor, rătăcindu-i.

un oraș pustiu, cum am observat că au devenit toate orașele româniei duminica, de la un timp chiar și bucureștiul. până la urmă, n-am avut vreme decât să vizitez mânăstirea ioan cel nou, în a cărei biserică uriașă accesul era interzis, în afara unui culoar delimitat de două sfori, ce ducea pesemne la niște moaște. nu am înțeles dacă biserica e oprită pe veci vizitării, sau erau doar niște mofturi clericale ad-hoc.


am pornit voinicește apoi spre cetatea de scaun, pe marginea unui parc înzăpezit, apoi pe marginea cimitirului orașului. ieșisem de mult din oraș, până ce-am dat de muzeul satului bucovinean, lângă care, pe fundal, cetatea de scaun a sucevei stătea năpădită de zăpadă, dezolantă și mult mai mică decât mi-o aminteam în copilărie. evident că accesul era interzis, din cauza zăpezii.




***

cea mai frumoasă a fost participarea la un cenaclu literar, dar despre asta voi povesti mâine.

18 februarie 2013

să nu deranjăm

dolewhipdreamer:

Just enjoying my book here.  Please don’t bother me.

„fiecare carte e un brand în sine“. interviu cu oana boca stănescu.

Headsome Communication este prima agenţie de comunicare din românia dedicată exclusiv proiectelor de promovare a lecturii. este întemeiată de oana boca-stănescu, cu mulți ani de experiență în pr-ul de carte și ioana grunewald, multă vreme directoarea centrului de carte germană. în numai câteva luni, agenția a inaugurat gala industriei de carte din românia - bun de tipar, a dus festivalul internațional de literatură la timișoara, iar la bookfest va reprezenta scriitorii de limbă germană, dpdv al comunicării. un început foarte bun pentru o agenție, și una de pionierat pentru industria de carte.

am pus 4 întrebări oanei boca stănescu, managing partner la headsome communication, să aflu mai multe despre ce se întâmplă în acest sector de business, al comunicării de carte, de care nu se aud foarte multe.     


dragoș c: împreună cu ioana grunewald, faci muncă de pionierat livresc prin headsome communication. dacă ai numi trei chestii prin care se face o bună promovare a lecturii în secolul 21, care ar fi acelea? 

oana boca-stănescu: până la munca de pionierat, Headsome face multă muncă de investigație și, o dată la cîteva săptămîni, exerciții de adaptare la cîte un nou context: am lansat agenția de cîteva luni, mai puțin de un an, timp în care a trebuit să colaborăm cu un minister al culturii care a schimbat 4 miniștri, au fost doi șefi la icr, fondurile afcn erau să dispară (sau chiar au dispărut și reapărut), în fine, exemplele pot continua. revenind la întrebare, o să încep nu prin a veni cu un sfat, ci prin a semnala o neînțelegere, una fundamentală care, de cele mai multe ori, se reflectă în campanii sau măcar în numărul demisiilor oamenilor care le orchestrează: anume, că PR-ul nu vinde, ci creează reputație; e informația care apare pe prima pagina a oricărui manual de PR. în viața de zi cu zi a celui care lucrează în PR-ul de carte, însă, nu de puține ori se întîmplă ca dosarul de presă și restul materialelor să nu valoreze foarte mult, în comparație cu situația stocului de carte. dacă ar fi să mă aventurez formulînd două sfaturi, aș spune aşa:
1) oamenii de PR nu trebuie să meargă după rețete standard, chiar dacă în discuție sînt fix două traduceri din literatura engleză contemporană, ci trebuie să caute potențialul fiecărui titlu în parte, deoarece cărțile dintr-o serie nu sînt precum băuturile răcoritoare dintr-o serie: în cazul cărților, fiecare titlu e un brand în sine, merită propria analiză SWOT. 
2) parcurgem o perioadă în care internetul își consolidează tot mai mult un teritoriu indispensabil pentru ce va reprezenta comunicarea în viitor. mulți dintre noi, însă, nu am avut vreme să pricepem pînă la capăt care sînt oportunitățile pe care ni le oferă noul mediu, așa că îl folosim în campanile de promovare a cărților ca și cum ar fi doar o extensie, încă o ocazie de a posta gratis comunicatele de presă. o bună campanie de promovare a lecturii în secolul 21 ar trebui să înțeleagă și să exploateze noile media (sau „now media” :) ) valorificînd specificul lor. 

d.c.: ați dovedit prin gala "bun de tipar" că industria de carte nu poate rămâne închistată în orgolii și plângeri de milă. de ce e nevoie ca lucrurile să se miște cu adevărat profesionist (în afară de bani)? 
de infrastructură. 
și de sprijin din partea statului (ministerul învățămîntului ș.a.). știu că editurile sînt S.C.-uri și că deci trebuie să se supună regulilor pieței libere. atunci, însă, cînd tirajul mediu, la 19 milioane de locuitori, e în jur de 1500 de exemplare, înseamnă că avem o problemă, iar pentru rezolvarea ei nu ajung micile și ambițioasele campanii de promovare imaginate de cîte o editură în parte. și, aş adăuga, de cîte un răgaz de tipul BUN DE TIPAR, pentru celebrarea reuşitelor. 

d.c.: veți reprezenta autorii de limbă germană la bookfest. cum i-ați impresionat pe nemți? 
gândiți-vă că sîntem printre puținele persoane din românia care știu ce înseamnă MUMMENSCHANZ :), cum am fi putut să nu-i convingem? lăsînd gluma la o parte (deşi, o să vedeți, nu-i chiar glumă, o să mai auziți acest cuvînt), i-am convins, prezentîndu-le un plan de comunicare care dovedea o bună cunoaștere a pieței de carte de limba germană, adaptat așteptărilor publicului român. cu alte cuvinte, am încercat să integrăm în planul de promovare destule „argumente” cît să depășim senzația de hypermarket cu reduceri pe care o pot lăsa cîteodată tîrgurile de carte autohtone. 

d.c.: vrei să ajuți breasla traducătorilor, ignoranți cu drepturile lor, și păcăliți de unele edituri. crezi că generațiile noi vor fi mai unite? 
într-adevăr, avem în plan, pentru această toamnă, un eveniment dedicat studenților care se pregătesc să devină traducători de literatură. și, ca să fim sigure că vom reuși să controlăm proiectul, ne-am gîndit să începem cu Masterul de Traductologie din cadrul Universității din București – un episod-pilot aşadar. mai exact, este vorba despre un work-shop de o zi, cu experți români și străini. care este statutul traducătorului, care sînt drepturile sale, posibilităţile de networking cu colegi de breaslă din alte ţări, şansele de perfecţionare, premiile sau alte tipuri de recunoaştere a meritelor – acestea sînt numai cîteva dintre subiectele pe care dorim să le facem cunoscute viitorilor traducători. 


14 februarie 2013

despre copertele cărţilor româneşti

în continuarea unui post mai vechi (de acum 4 ani), mă uimeşte încă lipsa de gust a copertelor de cărţi apărute pe rafturile librăriilor de la noi. nu demult, primisem un perdaf de la daniel cristea-enache, ce invoca absenţa unor studii de artă din CV-ul meu, ceea ce însemna să mă abțin într-ale artei. din câte ştiu, pentru coperta de carte nu există vreo specializare la facultatea de arte, ea ar putea intra la design sau la grafică (e posibil să mă înşel). şi, cum atunci când îți faci o casă, nu trebuie să ai studii de arhitectură, de aceea apelezi la un arhitect, poți să apreciezi coperta unei cărți pe care o plătești.
dar să iau repede niscaiva exemple din librării:

AŞA NU:
începem cu polirom-ul, care se descurcă în mare parte cu fotografii cumpărate de pe net (marca carmen parii). la fel face şi editura all (marca alexandru novac).
apoi continuăm cu humanitas fiction, kitchuri care mai de care mai colorate, colaje cu photoshop, de orbeşti de atâta stridenţă (marca angela rotaru)
nici cu nemira nu ne ruşinăm prea mult - copertele în noua serie cartonată de la nautilus par coperte de jocuri online (marca cristi florescu).
nu mai spun de editura trei, cu ale cărei coperte te ruşinezi să fii prins pe stradă însoțindu-le.


AŞA DA:
poate cele mai frumoase coperţi sunt cele de la art, (marca alexandru das) şi de la mai mica editură herg benet (marca the-spartan.ro).
mai amintesc pe cele de la humanitas multimedia, care arată foarte bine.
şi colecția de buzunar a editurii all, iubiri de altădată (tot alexandru novac) te cheamă să le cumperi.


un alt articol despre coperte aici.

în comparaţie, să luăm câteva exemple pozitive din străinătăţuri:

 
 cei de la penguin, maeștri în design


 cei de la livre de poche, maeștri în grafică

și încă nu vorbesc de legătorie de lux, de tipul celor de mai jos:


ce e de făcut?
poate mult mai multă creativitate poate fi găsită la tinerii studeți la arte sau la design, care pot fi stimulați prin proiecte mici și deloc costisitoare.
sau apelarea la oameni specializați, cum ar fi, de pildă, atelierul de grafică.
cum gusturile nu se discută, aș recomanda autorilor de coperte să experimenteze mai multe stiluri și să nu rămână tributari unuia singur, în epoca în care creativitatea a devenit noul dumnezeu.

13 februarie 2013

anticariate din bucurești - anticariatul unu

anticariatul unu este situat pe strada academiei, chiar în centru, vizavi de universitate. sub niște coloane unde nu demult boschetarii se pișau în umbră, niște oameni inimoși au amenajat un anticariat care să sfințească locul. 

când intri, într-un spațiu mare și mai ales curat, de câțiva zeci de metri pătrați, descoperi mobilier vechi, tablouri de artă, unele extrem de valoroase (poza 1). dar, pentru mine, comoara o reprezintă subsolul (poza 2), căci ea adăpostește beletristica. în afara câtorva cărți de specialitate (istorie, filozofie) mai scumpe, literatura clasică, modernă și contemporană e mereu prezentă cu prețuri mici, de la 5 la 20 de lei. trebuie doar să treci la momentul potrivit, când sună ceasul să te întâlnești taman cu cartea pe care-o căutai demult. 
există chiar și cărți la toptan, cu 2 lei exemplarul, în care trebuie doar să cotelești atent și te poți alege cu chilipiruri de connaisseur livresc.

pentru mine, anticariatul unu e un loc nimerit de relaxare seara, când ies la plimbare de la serviciu. e unul dintre cele mai frumoase anticariate din bucurești. cu cărți.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...