21 aprilie 2009

100 de cărţi ne-celebre de nelipsit unui cititor «profesionist»

mărturisesc că mi-a fost mult mai greu cu aceste titluri, decât cu primele. evident, multe volume sunt celebre, ar fi trebuit să intre dincolo. dar cred că citindu-le pe toate, îţi poţi face o idee cât de cât completă asupra literaturii universale cu ce are ea mai bun.
evident, lista poate fi îmbunătăţită, în fond e una subiectivă. pe multe le-am citit, pe altele, nu - mai am timp, sunt încă tânăr...
nu mi-am propus să pun aici poezia, eseistica, pe cele de cultură generală (nietzsche, marrou, huizinga, burkhardt etc.) - poate altădată (mi-au "scăpat" însă câteva SF-uri).
care e rostul listei? păi s-ajute prin câteva repere pe cei tineri doritori de lectură. pentru că aici nu intră nici coelho, nici dan brown, nici "sora" lui sandra...

1. dafnis si cloe – longos
2. satire – juvenal
3. metamorfoze – ovidiu
4. nuvele exemplare – miguel de cervantes saavedra
5. calatoriile lui marco polo
6. simplicissimus - hans von grimmelshausen
7. fanny hill - john cleland
8. calatorie sentimentala - laurence sterne
9. visul din pavilionul rosu - cao xueqin
10. un erou al timpului nostru - mihail iurievici lermontov
11. viata pictorilor, sculptorilor si arhitectilor – giorgio vasari
12. povestiri din petersburg. pagini din corespondenta cu prietenii – n. v gogol
13. litera stacojie - nathaniel hawthorne
14. alice in tara minunilor - lewis carroll
15. louis lambert, pielea de sagri – honore de balzac
16. educatia sentimentala - gustave flaubert
17. bouvard si pecuchet – gustave flaubert
18. corespondenta – gustave flaubert
19. inferno. legende. insula fericitilor – august strindberg
20. memoriile postume ale lui bras cubas - joaquim maria machado de assis
21. in raspar - joris-karl huysmans
22. effi briest - theodor fontane
23. fara ideal - henryk sienkiewicz
24. falsificatorii de bani - andre gide
25. amantul doamnei chatterley – david herbert lawrence
26. casa buddenbrook - thomas mann
27. povestiri de maturitate - thomas mann
28. profesorul rahat - heinrich mann
29. rodul pamantului - knut hamsun
30. uriasul meaulnes – alain fournier
31. siddhartha - hermann hesse
32. procesul - franz kafka
33. valurile - virginia woolf
34. pe patul de moarte – william faulkner
35. istoria ochiului - georges bataille
36. berlin alexanderplatz - alfred doblin
37. jurnal - julien green
38. jurnal - witold gombrowicz
39. indiferentii - alberto moravia
40. molloy – samuel beckett
41. la doi lebadoi - flann o'brien
42. petersburg – andrei belîi
43. desertul tatarilor – dino buzatti
44. zapezile de pe kilimanjaro si alte povestiri - ernest hemingway
45. moartea lui vergiliu - hermann broch
46. barabas - par lagerkvist
47. imparatia acestei lumi - alejo carpentier (imi poate spune cineva daca e tradusa?)
48. templul de aur – yukio mishima
49. visul lui bruno - iris murdoch
50. pranzul dezgolit - william burroughs
51. catch-22 - joseph heller
52. un veac de singuratate - gabriel garcia marquez
53. strain intr-o tara straina - robert heinlein
54. mana stanga a intunericului – ursula k le guin
55. viseaza androizii oi electrice? - philip k. dick
56. abaddon, exterminatorul - ernesto sabato
57. razboiul sfarsitului lumii - mario vargas llosa
58. elogiu mamei vitrege - mario vargas llosa
59. clopotul de sticla - sylvia plath
60. l-am servit pe regele angliei - bohumil hrabal
61. sotron – julio cortazar
62. gradina, cenusa - danilo kis
63. strigarea lotului 49 - thomas pynchon
64. colectionarul - john fowles
65. lectia de germana - siegfried lenz
66. myra breckinridge - gore vidal
67. ada sau ardoarea - vladimir nabokov
68. vorbeste, memorie – vladimir nabokov
69. complexul lui portnoy - philip roth
70. abatorul cinci - kurt vonnegut, jr.
71. malina - ingeborg bachmann
72. femeia stangace - peter handke
73. cartea rasului si a uitarii - milan kundera
74. insuportabila usuratate a fiintei - milan kundera
75. iubita locotenentului francez – john fowles
76. lanark: o viata in patru carti - alasdair gray
77. nepotul lui wittgenstein - thomas bernhard
78. cartea nelinistirii - fernando pessoa
79. memorialul manastirii - jose saramago
80. anul mortii lui ricardo reis - jose saramago
81. papagalul lui flaubert - julian barnes
82. parfumul - patrick suskind
83. inima atat de alba - javier marias
84. cititorul - berhard schlink
85. particulele elementare - michel houellebecq
86. portocala mecanica - anthony burgess
87. totul se destrama - chinua achebe
88. omul cutie - kobo abe
89. mumbo jumbo - ishmael reed
90. trilogia new-york-ului – paul auster
91. judecatorul si calaul - friedrich durrenmatt
92. numele meu fie gantenbein – max frisch
93. cum simte domnisoara smilla zapada - peter høeg
94. conjecturi despre iacob - uwe johnson
95. tabelul periodic - primo levi
96. viata scurta - juan carlos onetti
97. eu, claudius – robert graves
98. zgomotul alb – don de lillo
99. william gass – in inima inimii tarii
100. john barth – varieteu pe apa

34 de comentarii:

  1. eu, una, m-as apuca imediat de numerele 54 si 55 de care n-am mai auzit pina acum niciodata. mi se par dementiale atit titlurile, cit si numele autorilor, dar, mai ales felul in care s-au potrivit mina intunericului cu visele androizilor si gratioasa ursula cu bolovanosul dick :) si pe amindoi vad ca ii uneste misteriosul K.

    PS pe bune, chiar exista? si le-ai citit?

    RăspundețiȘtergere
  2. @Dragos C
    Si daca le-ai citit deja pe toate, ce faci? Te rog sa te gindesti la urmatoarea lista.
    Oricum, exercitiul tau e unul de o admirabila reverenta. Eu ii iubesc deja de ceva vreme - indelungata -, dar nu m-am gindit sa ii pun pe o lista si sa spun: "Da, Jose Saramago si Patrick Suskind si Ernesto Sabato au schimbat felul in care vad eu lumea", desi, pina la urma, scriitorii astia sint universali, vin la pachet cu aerul si functia renala.
    Stii ce? Incep sa ma gindesc la baietii si la femeile astea ca la niste cirese, sau portocale. Cine apuca sa manince... hmmm

    RăspundețiȘtergere
  3. cum, nici familia Brown??? Of doamne, unde se indreapta lumea asta? :P

    buna lista!

    RăspundețiȘtergere
  4. f misto si lista asta.
    da nu'sh dc o numesti tu de carti 'ne-celebre': dupa citeva dintre ele s-au facut si filme!

    ps profesorul 'rahat'!? (= 28) eu stiam k era UNRAT...

    RăspundețiȘtergere
  5. am uitat sa-ti zic: daca ti-a placut 'lectia de germana' al lui lenz (si mie), iti recomand si 'lectia de limba moarta' al lui kusniewicz (si asta mi-a placut)...
    de alte lectii nu am cunostinta :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Vera, culmea, chiar exista, le-am citit si eu, desi cred c-ar fi cazul sa reiau Mana stanga a intunericului, nu mai tin minte mare lucru.
    Dragos, eu ma bucur ca ti-au "scapat" in lista cateva SF-uri (eu prin asta inteleg ca le-ai strecurat, daca la asta te refereai si tu), e un gen adesea si pe nedrept dat la o parte.
    Cat despre "profesorul rahat", am facut ochii mari cand am citit titlul. A penny for your thought cand ai scris asta.

    RăspundețiȘtergere
  7. hm...din lista asta a ta eu am citit fix 17 carti; foarte interesant; asta inseamna ca sunt neprofesionista, nu?:) ca 17% mi se pare un procesnt aproape jenant

    RăspundețiȘtergere
  8. 7. nepotul lui wittgenstein - thomas bernhard

    e de doua ori :p

    RăspundețiȘtergere
  9. @vera - cartea ursulei e minunata, si acum am imaginea celor doi oameni umbland prin zapada...
    @bianca s - gata cu listele, deocamdata. mersi.
    @ixtab - :)
    @als - cartea lui kusniewicz am inceput-o mai demult, fara a o termina, poate nu eram in the mood. in fine cartea fratelui mann da, e unrat, inseamna eufemistic gunoi, dar studentii il poreclisera cacat, asa tineam minte... la noi a fost ingerul alabastru...
    @capricornk13 - si daca nu citeai nici una, ai timp. 100 de carti nu e mare lucru:)...
    @Silence, you fools! - multumesc, am corectat cu un achebe.

    RăspundețiȘtergere
  10. legat de ce zicea cineva mai inainte... am citit din "necelebre" 50%... in conditiile in care din motive lesne de inteles pentru cine imi stie situatia familiala recenta nu am mai avut timp sa pun mana serios pe o carte de vreo 2 ani.. si cu toate acestea inca simt nevoia sa caut ceva nou si de data aceasta 'scontat' (adica timp putin = titluri care sa merite a fi citite). Din partea mea "un multumesc" pentru lecturile mele viitoare, caci se pare ca am ceva incredere in ceea ce recomanzi.

    RăspundețiȘtergere
  11. eu am citit vreo 13 si e bine ca le-ai pus, ca sa ma orientez.

    RăspundețiȘtergere
  12. Am o propunere,
    Ce-ar fi sa lansezi un concurs cu o mie de carti pe care sa le citim intr-o viata, cum e cartea aceea celebra, nu stiu fiecare sa propuna alte titluri, si la final, sa iasa o carte in genul celei publicate de proful acela englez, 1000 books to read before u die.
    Ar fi o idee, nu-i asa?
    Veverita curioasa

    RăspundețiȘtergere
  13. @veverita curioasa - e o buna idee, dar aplicarea ei e cam laborioasa.

    RăspundețiȘtergere
  14. Multe si'ar merita cu siguranta locul in primul top.
    Felicitari pentru Catch22-ul lui Heller. O capodopera prea putin cunoscuta in Romania.

    RăspundețiȘtergere
  15. As introduce pe aceasta lista trilogia autobiografica a lui Elias Canetti: Limba salvata, Facla in ureche si Jocul privirilor. Cele trei volume sunt admirabile.

    RăspundețiȘtergere
  16. As introduce, totusi, cateva carti romanesti: Portretul lui M si Viata si opiniile lui Zacharias Lichter (Matei Calinescu), Travesti(Mircea Cartarescu), Nunta in cer (Mircea Eliade), Patul lui Procust(Camil Petrescu), Femeia in rosu (Nedelciu&Mihaies&Babeti), s.a..

    RăspundețiȘtergere
  17. "Orele" lui Michael Cunningham

    RăspundețiȘtergere
  18. Un veac de singuratate, Daphne si Chloe si Elogiu mamei vitrege carti necelebre? :)

    RăspundețiȘtergere
  19. Dar de unde ai reusit sa faci rost de toate cartile acestea? Eu ma chinui de ceva timp sa gasesc Viata pictorilor , sculptorilor si arhitectilorr//' si nu reusesc.
    Poti sa-mi dai vreun sfat de unde as putea sa o iau?

    RăspundețiȘtergere
  20. @Miruna - pai in vreo 15 ani, le-am gasit. dar nu pe toate. mai ales in bucuresti, unde nu exista carte sa n-o gasesti. viata pictorilor e prin anticariate.

    RăspundețiȘtergere
  21. de ce nu se afla pe niciuna din liste versetele satanice, a lui rushdie?

    RăspundețiȘtergere
  22. Lista nu e exhaustiva...Salman Rushdie e doar unul din multii care nu apar...

    PS. Imi aduc aminte de Cleland si Fanny Hill... Senzatie cartea !!

    RăspundețiȘtergere
  23. ideea cu un top al fiecaruia mi se pare f buna. nu poti face rubrica unde sa posta fiecare un naumit nr de titluri care ne-au placut sau impresionat?
    si apoi sa facem un top al cartilor de citit. poate va fi util copiilor nostri? nu? cristian.

    RăspundețiȘtergere
  24. Sunt curioasa, ai citit cumva Jonathan Safran Foer? In caz afirmativ ce anume si ce parere ti-a facut?

    RăspundețiȘtergere
  25. @anonim - am citit doar o povestire care m-a dezamagit din granta . dar am auzit lucruri bune despre - mai ales daca e citit in engleza. deci nu ma pot pronunta, sorry

    RăspundețiȘtergere
  26. Nici măcar un Haruki Murakami, sau un Ian McEwan, sau măcar o Amelie Nothomb, ceva?!

    RăspundețiȘtergere
  27. Dom'le, daca contine Cleland, orice lista e completa...
    (hi-hi-hi...)

    RăspundețiȘtergere
  28. interesanta si variata lista... As dori sa adaug totusi Pitulicea de Resat Nuri Guntekin. E o carte foarte simpatica :)

    RăspundețiȘtergere
  29. Daca Lermontov e la necelebre, atunci ar mai merge Sologub, "Micul demon" si proza scurta a lui Andreev.

    RăspundețiȘtergere
  30. N-am reuşit să citesc decât cartea de la punctul 19 şi 57 dar m-ar tenta să citesc toată lista.

    RăspundețiȘtergere
  31. Metamorfozele lui Ovidiu, Litera stacojie, Amantul doamnei Chatterley, Procesul, Catch 22, Un veac de singuratate, Zapezile din Kilimanjaro, si inca vreo cateva altele, considerate carti ne-celebre????? Orice om cu oarecare cultura a auzit de aceste carti, e o blasfemie sa le consideri ne-celebre, unele se predau la scoala la literatura, si dupa unele s-au facut si filme. Cum e posibil sa le pui cu lista pe carti ne-celebre????

    RăspundețiȘtergere
  32. Heinrich Boll - Clovnul, Saul Bellow - Humboldt, Kawabata - Izu... ? Sunt tot carti NEcelebre. Celebritatea e ca veceurile publice.

    RăspundețiȘtergere
  33. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...